Auto die rijdt op zonne-energie



  • Hoi,

    Wij zijn bezig met een onderzoek voor een mini pws naar onder andere de grootte van het rendement van een mini auto die rijdt op zonne-energie. We hebben daarvoor wel zo'n auto nodig, onze vraag is kunnen we bij jullie daarvoor een bouwpakket bestellen, zo niet weten jullie waar dat anders wel kan? Of kunnen we bij jullie komen testen?
    Tessa was gister op een event en daar heeft ze iemand van het nuon solarteam gesproken en hij zei dat het wel mogelijk was bij de tu delft.

    Groetjes Tessa en Faifoo



  • Beste Joris,

    We hebben een manier gevonden om een auto te bouwen, helemaal compleet en functioneel. De volgende stap is het voorwerp testen. Maar op welke manier, want je zou het moeten aansluiten op een ampère of voltmeter om gegevens te weten. Zijn er andere manieren om het voorwerp te testen, of weet jij misschien een goede manier van aanpak? Of in ieder geval hoe we verder moeten.

    Bij voorbaat dank,

    Groetjes Tessa en Faifoo


  • PWS TU Delft Team

    Hoi Tessa en Faifoo

    Jullie onderwerp is zeer technisch en actueel. De TU Delft is veel bezig met vraagstukken rondom auto's op groene energie. Ik kan jullie helpen bij vragen omtrent het pws. Helaas kunnen we jullie geen compleet bouwpakket aanreiken. Wat je wel zou kunnen doen is er zelf een ontwerpen. Materialen moeten jullie zelf bij elkaar zoeken, maar je zou wel op de TU materieel kunnen vinden om eraan te werken. Dit kan dan tijdens de PWS-middagen. Uiteindelijk zijn er tal van mogelijkheden waarmee we jullie ontwerp kunnen testen, maar daar kan ik jullie te zijner tijd meer over informeren.

    Groetjes,

    Joris


  • PWS TU Delft Team

    Hoi Tessa en Faifoo,

    Goed om te zien dat jullie al verder na hebben gedacht over wat jullie hoofd en deelvragen zijn en hoe je de proef wilt uitvoeren. Tot zover ziet het er allemaal heel redelijk uit, maar ik heb toch wat bedenkingen:

    1. Ik zou jullie hoofdvraag iets aanpassen. Met de manier waarop jullie proeven gaan doen, ben je eigenlijk bezig te onderzoeken welke factor het meest van invloed is op het rendement. Dus is een verschil in temperatuur meer van invloed dan wolken, of is de tijd van de dag meer van invloed? Bedenk je wel dat je in dit geval het gevaar hebt van appels met peren vergelijken, met andere woorden, wat is het equivalent van 1 graden temperatuurverschil in tijd of in bedekking van het zonnepaneel. Denk daar eens over na!

    2. Ik neem aan dat jullie auto alleen recht vooruit rijdt, of is het idee dat hij ook kan sturen. In dat geval veranderd de hoek ten opzichte van de zon natuurlijk steeds.

    3. Ik snap niet helemaal waar de accu voor dient? Als de zon schijnt heb je toch helemaal geen accu nodig om de auto te laten rijden?

    4. Een aantal deelvragen zijn niet eenduidig gesteld: Wat is het vermogen van de zon? (je bedoelt hier waarschijnlijk hoeveel vermogen de zonnecel maximaal zou kunnen leveren. oftewel de maximale combinatie van stroomsterkte en spanning)

    5. Bedenk bij het doen van de proef dat gedurende de dag de zon draait. Dit is niet van belang als je 10minuten metingen doet. Maar als je de hoek tussen het zonnepaneel en de zon gelijk wilt houden om de invloed van andere factoren te bepalen, moet je opschieten of elk half uur even de stand controleren.

    Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben,

    Groetjes,

    Joris



  • Beste Joris,

    Onze hoofdvraag is "Onder welke omstandigheden is het rendement van een kleine prototype auto die rijdt op zonne-energie het hoogst wanneer hij 30 seconden rijdt?"
    en onze deelvragen zijn:

    1.Wat is de temperatuur van de omgeving?

    1. Wat is de hoek van de zonnepaneel en de zon?
    2. Wat is het vermogen van de zon? Druk dit uit in KWh
    3. Hoeveel joule levert het zonnepaneel op?
    4. Wat is de stroomsterkte van het zonnepaneel?
    5. Wat is de spanning van het zonnepaneel?
    6. Wat is de weerstand van het zonnepaneel?
    7. Wat is het vermogen van het zonnepaneel? Druk dit uit in Wattpiek
    8. Wat is de stroomsterkte van de accu?
    9. Wat is de spanning van de accu?
    10. Wat is het vermogen van de accu?
      
    11. Welke energieomzettingen vinden er plaats?

    Maar we moeten er nog een paar wegstrepen.
    En dit waren we van plan:

    •Meet de temperatuur van de omgeving met een thermometer

    •Zet de auto in een zodanige hoek dat de auto en de zon een hoek heeft tussen de 30° en 45°

    •Sluit de voltmeter in serie aan op de stroomkring van de accu en de zonnepaneel

    •Sluit vervolgens de ampère meter parallel aan op de zonnepaneel

    •Doe dit vervolgens ook bij de accu.

    •Meet de 30 seconden af hoelang de auto rijdt.

    •Vul de gegevens in een tabel.

    •Herhaal deze stappen bij verschillende omstandigheden (Temperaturen, zonnepaneel bedekken, Andere tijden van de dag

    Ik weet niet of je hier iets mee kan. En nog tips hebt. Maar helaas halen we het niet om te komen.

    Groetjes Tessa en Faifoo


  • PWS TU Delft Team

    Hoi Tessa en Faifoo,

    Wat goed dat jullie een model hebben weten te bouwen. Voor het beantwoorden van jullie vraag moet ik weten wat jullie hoofdvraag is. Wat zijn jullie aan het onderzoeken of ontwerpen?
    In het geval van onderzoeken moet je met verschillende tests antwoord geven op jullie deelvragen om zo de hoofdvraag te beantwoorden.
    Wanneer jullie een ontwerp hebben, zul je vast al een programma van eisen op hebben gesteld. Daarin staan vast rendement, snelheid en afmeting criteria. Deze kun je dan gaan meten.
    Kortom kunnen jullie mij laten weten wat voor pws jullie doen en wat de hoofd en deelvragen zijn?

    Jullie zouden donderdag aanstaande naar de TU Delft kunnen komen, dan kunnen we naar het model kijken en alvast een spanning en ampere meter eraan hangen. Ik weet niet of jullie in de gelegenheid zijn, maar als je wilt kun je je via de website inschrijven!

    Groetjes,

    Joris



  • Beste Joris,

    Hartelijk bedankt voor deze tips! We hebben wel wat moeite gehad met het uitvoeren van deze proef want als je de stroom en spanning van het zonnepaneeltje wilt opmeten en daarna opnieuw maar dan met de motor eraan is de intensiteit van de zon natuurlijk weer anders, dus de resultaten kunnen niet erg nauwkeurig zijn. Weet jij misschien daar een oplossing voor?

    Groetjes,

    Tessa en Faifoo


  • PWS TU Delft Team

    Hoi Tessa en Faifoo,

    Dit is een probleem dat ik al eerder probeerde te schetsen.
    De oplossing hiervoor is als je artificial zonlicht gebruikt. Dus met een uvlamp. Op deze manier kun je de zon simuleren. Je moet dan wel ongeveer kunnen vergelijken welke instellingen van de uvlamp overeenkomen met welk gemiddeld moment op de dag.

    Een andere oplossing is dat je over meerdere dagen de hele dag metingen doet. De metingen zullen dan verschillen maar als je dit bijvoorbeeld een week doet kun je uiteindelijk het gemiddelde van 7 metingen per tijdstip doen. Dan heb je al een iets nauwkeurigere uitkomst. Bedenk wel dat het ook met jaargetijden te maken heeft. De ultieme oplossing is natuurlijk dat je gedurende meerder jaren de proeven doet om vervolgens een gemiddelde per jaargetijden te krijgen. Hier hebben jullie de tijd natuurlijk niet voor, maar je zou het wel kunnen omschrijven in je pws.

    Groetjes,

    Joris


  • PWS TU Delft Team

    Hee faifoo,

    Helpt deze website je verder?

    Groetjes,

    Joris



  • Haai,

    Ik heb een klein vraagje: hoe kan je lux omrekenen naar Joule?
    Alvast bedankt!


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.