Energie opwekken met je lichaamswarmte (thermoelectrische energie)
-
Wij zijn al even bezig met ons profielwerkstuk met als onderwerp: je mobiele telefoon opladen met je lichaamswarmte.
Wij hebben al enkele experimenten uitgevoerd maar we stuiten de hele tijd op hetzelfde probleem, namelijk dat onze elementen (peltier-elementen) te weinig vermogen leveren. Wij hebben aan de hand van een paar formules uitgerekend dat we maar liefst 2150 peltier elementen nodig hebben om met ons temperatuurverschil (10 graden Celsius) onze mobiele telefoon op te laden..Heeft u misschien een tip voor ons hoe wij dit vermogen kunnen verhogen of kan u ons misschien helpen met een eventueel experiment op de TU Delft?
Groeten,
Max en Bram -
Hoi Max en Bram,
Ik begrijp nog niet helemaal wat jullie bedoeling is. Willen jullie nog steeds een mobiele telefoon kunnen opladen met de peltier elementen? Of is het doel nu veranderd? En wat bedoelen jullie precies met het "uit elkaar" trekken van de elementen? Kunnen jullie dat iets meer specificeren en/of een tekening sturen?
Om uit te vinden of het theoretisch mogelijk is om draden van een peltier element te maken, moet je kijken naar waar het element van gemaakt is, en wat de materiaaleigenschappen zijn. Zoals jullie al weten heb je een n- en een p-type halfgeleider nodig + elektrodes. Er zijn verschillende opties voor de halfgeleiders (die waarschijnlijk de efficiëntie van het element beïnvloeden). Je kunt de materiaaleigenschappen van deze opties vergelijken met de eigenschappen die je nodig zou hebben voor een "draad".
Ik hoop dat ik jullie goed begrepen heb.
Groeten,
Matthijs -
Beste Matthijs,
Vorige week hebben wij samen met onze profielwerkstuk begeleider besloten om ons ontwerp iets aan te passen, namelijk om een winterjas te gaan ontwerpen met daarin meerdere Peltier elementen om ons vermogen te verhogen. De jas is op zichzelf al een goede isolator waardoor we het temperatuurverschil hoger zal zijn. Omdat we hiervoor de peltier-elementen als het ware "uit elkaar" moeten trekken vragen wij ons af of u weet of het mogelijk is om van het n-type en het p-type (de thermo-elektrische cellen) draadjes te maken. Verder vragen wij ons af of er op de TU Delft nog meer studenten bezig zijn met thermo-elektrische elektriciteit.
We horen graag van u,
Groeten,
Max en Bram -
Hoi Max en Bram,
Zonder meer van jullie berekeningen te hebben gezien, is het lastig voor mij om hier zo in te springen, maar ik ga het proberen. Het probleem hier is dat je aan het peltier element zelf niet zo veel kunt veranderen. Je bent gelimiteerd door het temperatuurverschil van het menselijk lichaam met de buitenwereld en de efficiëntie van het peltier element. Omdat deze twee gegevens vast staan, kom je er inderdaad op uit dat je een hele hoop elementen nodig hebt om je telefoon op te laden. Zou je dit aantal niet kunnen verminderen als je het opladen langer de tijd geeft?
Wat betreft het experiment op te TU Delft: wat zouden jullie precies willen doen? Er moet eerst een duidelijk plan met onderzoeksvraag zijn voordat ik hier antwoord op kan geven.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Als jullie nog meer vragen hebben dan beantwoord ik die graag!
Groeten,
Matthijs -
Beste Matthijs
We hebben een tekening gemaakt waarbij wij de twee platen van het peltier element uit elkaar hebben getrokken. Wij weten alleen niet hoe we deze kunnen versturen via dit forum.. De optie ''afbeelding'' werkt namelijk niet. U kunt ons anders wel mailen op maxmbos@gmail.com of 7891@staring.nl dan sturen we via de mail de tekening door.
Alvast bedankt voor uw antwoord!
Groet,
Bram en Max -
Hoi Bram en Max,
Ik heb jullie e-mail gezien en begrijp jullie plan. Het eerste wat in mij opkomt is het volgende: jullie zeggen dat jullie een energiebron willen gebruiken die nooit op raakt, en dus aan lichaamswarmte denken. Ik ben het er niet helemaal mee eens dat lichaamswarmte nooit op raakt. Als je peltier elementen gebruikt betekent dit dat je actief warmte aan het vervoeren bent van de binnenkant van de jas naar de buitenkant. Dit betekent dat de functie van de jas (het warm houden van de bergbeklimmer) weer teniet wordt gedaan. De vraag is of je dit (juist in een noodsituatie) wel wil?
Dan terug naar jullie probleem: ik denk dat je inderdaad goed moet kijken of je draden kunt maken van de halfgeleider in het element. Zoals ik eerder al noemde gaat het dan om de materiaaleigenschappen van de halfgeleiders. Als deze geschikt zijn om een draad te maken, dan zou wat jullie willen theoretisch kunnen. Wat dit dan doet voor de efficiëntie van het element is een tweede vraag.
Groeten,
Matthijs -
Hoi Bram en Max,
Ik heb jullie een e-mail gestuurd.
Groeten,
Matthijs