Luchtsnelheid schaalmodellen
-
Hallo allemaal,
Wij houden ons pws over de aerodynamica van een vrachtwagen. Wij vroegen ons af als we schaalmodellen gaan testen in een windtunnel of de snelheid juist groter óf kleiner moest zijn.
Wij dachten dat de snelheid lager moest zijn, zodat een luchtdeeltje dezelfde tijd bezig is om een grote (echte) vrachtwagen te passeren dan als over een klein schaalmodel.
Wie van jullie heeft hier ervaring mee en kan onze vraag beantwoorden?
Mvg Yannick en Raphael
-
Beste Yannick en Raphael,
De student die deze vraag kan beantwoorden, is momenteel op vakantie. Eind juli is hij terug en zal hij jouw vraag zo snel mogelijk beantwoorden!
-
Hallo Berend,
Nu de school is begonnen en wij weer verder gaan met ons pws hebben wij nog steeds dezeflde vraag.
Is er iemand die onze vraag kan beantwoorden?
Mvg Yannick en Raphael
-
Beste Yannick en Raphael,
Een kernbegrip binnen testen van schaalmodellen op hun aerodynamische eigenschappen is het zogenaamde Reynolds number. Het Reynolds number moet voor zowel het model als het echte object hetzelfde zijn. Je berekent het met de volgende formule:
Je kunt op wikipedia vinden waar de betreffende parameters voor staan. [i]v[/i] is in ieder geval (lucht)snelheid en [i]L[/i] de karakteristieke lengte van het voorwerp. Zodra je deze lengte reduceert, zoals je bij een model doet, zou je dus recht evenredig de (lucht)snelheid juist moeten vergroten om hetzelfde Reynolds number te behouden (als je aanneemt dat de kinematische viscositeit hetzelfde blijft).
Hoop dat dit jullie vraag beantwoordt. Hoe ver zijn jullie inmiddels? Wat zijn jullie hoofd- en deelvragen?
Grt. Wouter
-
Hallo jongens,
Momenteel ben ik druk met tentamens. Ik zal jullie vraag in de loop van de week beantwoorden.
Grt. Wouter
-
Hallo Wouter,
Allereerst onze excuses voor deze hele late reactie. Dit forum is eigenlijk ons totaal ontschoten. Echter hebben wij wel vooruitgang geboekt!
Hierbij een update:
- We hebben een windtunnel gebouwd (op basis van een ontwerp van een oud-leerling
- Grof proefmodel gebouw om te kijken of onze onderzoeksopstelling werkt
- Uiteindelijk model van een huidige vrachtwagen gebouwd
In de bijlage zijn de hoofd- en deelvragen te zien met daarbij de onderzoekstappen.
We hebben momenteel geen dringende vragen. Mocht u een opmerking of verbeterpunt hebben over onze hoofd- en deelvragen en onderzoeksopzet dan horen wij dat natuurlijk graag!
Mvg Raphael en Yannick
-
Beste Raphael en Yannick,
Volgens mij is het bijvoegen van hoofd- en deelvragen niet helemaal gelukt. Kan niets vinden! Verder ben ik heel benieuwd naar jullie windtunnel. Als je foto's zou willen posten, graag!
Ik hoor het wel,
Grt. Wouter