Factoren brandstof verbruik auto's



  • Wij zijn Stef Klaver, Tim Huisman en Gijs Koenis. We komen van Oscar Romero Hoorn en zitten in 4 HAVO en hebben het profiel NT (Stef Klaver) en NG (Gijs Koenis, Tim Huisman) en moeten volgend jaar een PWS (Profielwerkstuk) maken. We zijn erg geïnteresseerd in natuurkunde. Wij willen onze PWS doen over het brandstofverbruik van auto's en welke factoren daarbij een rol spelen. De factoren die wij willen onderzoeken zijn vorm, massa, motoreigenschappen, snelheid, windkracht. Wij zouden u willen vragen ons te helpen bij het onderzoeken van een of meer van deze factorenen en ons misschien advies en informatie te kunnen geven.

    Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groet,

    Gijs Koenis

    Stef Klaver

    Tim Huisman



  • Beste Joris,

    Had u misschien een tip hoe wij de aerodynamica en lucht,rol en wrijvingsweerstand kunnen berekenen?
    En hoe we daarmee het brandstofverbruik kunnen berkenen.

    Met vriendelijke groet,

    Gijs Koenis
    Stef Klaver
    Tim Huisman


  • PWS TU Delft Team

    Beste Gijs, Stef en Tim,

    Een leuk onderwerp hebben jullie gekozen.
    Het brandstofverbruik van voertuigen lijkt opzich een redelijk uitgezochte zaak, maar je zult merken dat het nog helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

    Voor het opstarten van jullie pws, zou ik jullie willen doorverwijzen naar het stappenplan op onze site. Als je deze methode volgt zal de structuur van jullie pws in ieder geval goed zitten.

    Voor de rest zou ik vast gaan beginnen met het verzamelen van literatuur over de verschillende onderwerpen die voor jullie een rol zullen gaan spelen. Denk hierbij aan:

    Aerodynamica
    Wet van behoud van energie
    Verbrandingsmotoren
    Lucht, rol en wrijvingsweerstanden
    Scheikunde wat betrefd brandstoffen

    Je kunt natuurlijk heel veel informatie vinden op wikipedia, alleen wordt dit niet graag als officiele literatuur gezien. Zoek dus naar literatuur in de bieb of naar betrouwbare sites op internet.

    Wanneer de structuur van je pws is opgezet en je hebt genoeg kennis vergaard om antwoord te kunnen geven op je deelvragen, kunnen we eens gaan kijken of het mogelijk is om je pws uit te breiden met een expiriment in op de TU Delft.

    Mochten er vragen of onduidelijkheden zijn mbt het stappenplan of het opzoeken van de nodige literatuur, kun je altijd vragen stellen op dit forum.

    Met vriendelijke groet,

    Joris Kersten


  • PWS TU Delft Team

    Hee boys,

    Sorry voor mijn trage reactie, maar afgelopen week was, onder andere door tentamens, nogal druk.

    Wat betrefd jullie vraag,

    Je zou de energiebalans van een auto alsvolgt kunnen opstellen:

    Totaal effectief gebruikte energie = Totaal verliezen tbv weerstanden

    (Er van uitgaande dat de definitie van effectieve energie, de energie is die gebruikt wordt om met constante snelheid vooruit te komen.)

    Dus je zult 2 dingen moeten bepalen:

    1. Hoeveel energie die wordt geleverd door de motor zal effectief worden gebruikt voor het voortbewegen van de auto. Tip: Denk hierbij aan het rendement.

    2. Hoeveel weerstand ondervindt de auto bij een bepaalde snelheid over een bepaalde afstand.

      Hiervoor zou je kunnen kijken op de volgende websites:

      Luchtweerstand:
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand

      Rolweerstand:
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Rolweerstand

    In principe zijn dit de eerste verliezen waar ik naar op zoek zou gaan. Ben niet bang om aannames te maken voor variabelen als: massa, frontaal oppervlak, etc. Zolang je je aannames maar duidelijk verwoord is het oké.

    Besef wel dat de hierboven genoemde opzet, alleen geldt wanneer de auto zich met constante snelheid voortbeweegt.

    Als je de formules op wikipedia niet begrijpt, kun je op dit forum je vraag natuurlijks stellen.

    Succes!

    Joris


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.