PWS onderwerp
-
[h]Vraag van Geerte[/h]
Hee,Ik wil waarschijnlijk lucht- en ruimtevaarttechniek gaan studeren en nu leek het me leuk om mijn PWS over een onderwerp te doen wat daar een beetje bij aansluit.
Ik heb zelf al nagedacht over een aantal onderwerpen, maar ik weet niet hoe realistisch die zijn:
- een miniraket bouwen
- Windmolens
- het perfect papieren vliegtuigje
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar tips voor een van deze onderwerpen of misschien nog andere onderwerpen die met lucht- en ruimtevaarttechniek te maken hebben.
Alvast bedankt!
Geerte[h]Reactie van Hubert Penn[/h]
Hey Geerte,Wat leuk dat je Lucht- en Ruimtevaarttechniek wil gaan studeren. Ik doe het zelf ook en het bevalt me zeer.
Zoals je wellicht weet is deze studie erg breed en kun je er dus ook heel breed de diepte in gaan. Daarom zijn er ook ontzettend veel mogelijkheden om een PWS onderwerp te kiezen. Van de drie onderstaande voorstellen zou ik een voorkeur hebben voor de eerste twee, want het lijkt me moeilijk om het derde onderwerp wetenschappelijk te onderzoeken.
Wat ik je kan vertellen is dat wij een aantal keren per jaar een windtunnel workshop organiseren. Deze workshop is van toepassing als je iets met aërodynamica in het lage snelheids domein gaat doen. Dan hebben we het over vliegtuigen/windmolens/vliegtuigen modellen die niet harder gaan dan 300 km/hr.
Globaal gezien adviseer ik je een onderwerp te kiezen wat jou persoonlijk het leukst lijkt. Aangezien je er toch best wat uren aan gaat besteden is van belang dat je iets doet wat je interessant vindt. Ik zou dus daarom op internet goed gaan zoeken. Je zou bijvoorbeeld hier op het forum kunnen beginnen en kijken wat andere mensen hebben gedaan. Ik persoonlijk vind de stabiliteit en bestuurbaarheid van vliegtuigen altijd wel interessant. Maar bijvoorbeeld is iets met aërodynamica zeker voor jou spannend, omdat je dan al wat weet voor dat je met je studie begint.
Als je een literatuur onderzoek gaat doen zou het erg spannend zijn als je gaat onderzoeken wat voor alternatieve vliegtuig vormen er bestaan, waarom deze (nog) in serie worden gemaakt en hoe groot de kans is dat deze gebouwd zullen worden. Als je hierover meer wil googlen, gebruik dan de zoektermen 'kansas city airplane', 'blended wing body', 'prandtl glauert airplane'.
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen inspireren!
Groetjes,
Hubert
[h]Reactie van Geerte[/h]
Hee HubertBedankt voor je tips, ik zal ze zeker gebruiken!
[h]** Reactie van Hubert Penn**[/h]
Hallo Geerte,Geen probleem! Succes alvast en ik hoor het wel als ik je weer kan helpen.
Groetjes,
Hubert
[h]Reactie van Geerte[/h]
Hee,Ik heb uiteindelijk gekozen voor het onderwerp raketten. Mijn plan is om eerst een onderzoek te doen naar hoe raketten werken en wat voor vorm aerodynamisch het beste is. Daarvoor wou ik zelf een windtunnel bouwen en daar wat proeven mee doen, maar misschien als jullie weer een windtunnel workshop hebben, dan kan ik het ook daar doen. Als ik dat dan allemaal heb onderzocht dan ga ik er zelf een proberen te bouwen en te lanceren op een van de DRRA-lanceerdagen.
Waar ik nu dus hulp bij kan gebruiken is ideeën voor het algemenere onderzoek over hoe raketten werken, hoe je zelf een windtunnel maakt en daar proeven mee uitvoert.
Het is een beetje algemeen allemaal, ik moet namelijk nog steeds officieel goedkeuring krijgen van mijn school en een begeleider toegewezen krijgen. Het is verder wel zo ongeveer zeker dat ik dit als onderwerp mag gaan doen.
Dus als je tips hebt, dan zijn ze zeker welkom icon_smile.gif
Geerte
[h]Reactie van Hubert Penn[/h]
Geerte!Dit lijkt me een goede opzet. Je kunt zeker een workshop komen volgen, alleen gaat deze wel over vleugelprofielen. Aan de andere kant is het denk ik wel nuttig om te zien hoe de apparatuur eruit ziet.
Wat het windtunnel testen van raketten betreft kun je vooral twee dingen onderzoeken, namelijk de weerstand en natuurlijk ook de stabiliteit. De stabiliteit kun je beinvloeden door verschillende finnen te testen. De weerstand heeft inderdaad met de neus te maken zoals je al dacht.
Trouwens, je kunt zeker een eigen windtunnel bouwen. Ik adviseer je hiervoor gewoon op het internet naar manuals te zoeken. Bijvoorbeeld op youtube staat er heel veel. Als tip heb ik hier vooral dat je ook in het engels moet zoeken, want er staat nou eenmaal veer meer op het internet in het engels, vooral in de ruimtevaart.
Ik hoop dat ik je hier een stukje verder heb kunnen helpen.
Groetjes,
Hubert
[h]Reactie van Mitchell27[/h]
Hallo Hubert,Ik wil graag mijn profielwerkstuk houden over aerodynamica. Daarom lijkt het me zeer interessant om een windtunnelworkshop te volgen. Is er al bekend of er nog een workshop wordt gehouden in 2011?
Alvast bedankt!
Mitchell -
Hee Hubert,
Ik had een paar vraagjes:
Vanuit mijn school komt er waarschijnlijk geen begeleider voor mijn PWS over raketten, is het mogelijk om het onderzoek uit te voeren bij jullie op de uni, met begeleiding van iemand daar?En ik had op het prikbord gezien dat de windtunnel workshop op 20 september is, moet ik me daarvoor nog inschrijven?
Groetjes, Geerte
-
Hey Geerte,
Over de begeleider moet ik je helaas teleur stellen. We hebben de capaciteit helaas niet op de uni om scholieren volledig te begeleiden voor hun PWS. Maar je kunt echter wel bij mij terecht op het forum. Ook zit ik een keer per week op mijn werkplek van het Scholierenlab, dus je zou ook eens langs kunnen komen. Hiervoor is het wel handig om een afspraak te maken.
Als je wil meedoen aan de workshop moet je je inderdaad even inschrijven. Kun je dat vinden hier op de site?
Groeten,
Hubert