Auto's draadloos opladen (inductie)



  • Hallo student,

    Wij doen ons pws over het draadloos opladen van elektrische auto's tijdens het rijden. Het is ons gelukt om een kleine stilstaande batterij op te laden ( foto van opstelling in bijlage). We vroegen ons af of u ons kon helpen met het verbeteren van onze opstelling. We willen uiteindelijk een radiografisch autootje opladen tijdens het rijden, dus we hebben een opstelling nodig die veel meer energie overdraagt. Momenteel doet onze opstelling er 6 uur over om een 1,5 V batterij op te laden, en dan staat alles nog stil.

    Bij voorbaat dank,
    Peike, Ron, Max en August



  • Beste Peike, Ron, Max en August,

    Wat een interessant en actueel onderwerp hebben jullie gekozen voor jullie PWS. Helaas werkt de bijlage functie van het forum niet zo goed. Zouden jullie een e-mail kunnen sturen naar info@scholierenlab.nl met de foto van jullie opstelling? Zet er even bij dat de e-mail voor mij (Matthijs) is bedoeld.

    Wat is precies de hoofdvraag van jullie PWS? Wat willen jullie precies aantonen of onderzoeken? Uit jullie vraag begrijp ik dat 6 uur doen over het opladen te lang is, en dat het allemaal wat sneller moet. Om jullie vraag goed te kunnen beantwoorden moet ik eerst weten welke vorm van draadloos opladen jullie precies gebruiken. De volgende stap zou dan zijn om in de theorie te duiken en te kijken van welke parameters het opladen (en de oplaadsnelheid) precies afhankelijk is.

    Als jullie antwoord geven op deze vragen kan ik jullie verder helpen!

    Groeten,
    Matthijs



  • Hoi Peike, Ron, Max en August,

    Sorry voor de late reactie.
    Er zijn een aantal aspecten waar jullie nog naar zouden kunnen kijken:

    1. Wat voor type batterij proberen jullie op te laten. Volgens mij kun je het beste een batterij kiezen die geschikt is om snel op te laden en weer te ontladen. Een LiPo accu is hier erg geschikt voor. Je zou zelfs kunnen kijken of je het met een grote condensator zou kunnen doen (zoek eens op "ultra" of "super capacitors").

    2. Waarom kiezen jullie er voor om het aantal windingen tussen de primaire en secundaire spoel niet hetzelfde te houden? De spanning in het secundaire circuit wordt nu hoger, met een lager amperage. Volgens mij is dat niet ideaal.

    Misschien kunnen jullie nog meer inspiratie uit praktijkvoorbeelden halen. Hebben jullie al het OLEV systeem van de koreaanse universiteit KAIST bekeken?

    Succes met jullie PWS en laat het weten als er nog meer vragen zijn.

    Groeten,
    Matthijs



  • Hallo Matthijs,

    Bedankt voor het reageren.
    Onze hoofdvraag is:
    "Kunnen wij een wegdek creëren waarmee we een elektrische auto kunnen opladen tijdens het rijden?"
    We gebruiken inductie. Tot nu toe hebben we onderzocht wat de invloed is van de afstand tussen de spoelen van de bron en die van de "auto". We hebben ook verschillende bronspanningen gebruikt, en verschillende frequenties van de wisselspanning. Ook hebben we verschillende spoelen gebruikt, met of zonder kern. De huidige opstelling is het beste waar we op kwamen. Maar om het nog verder te verbeteren is moeilijk, door de vele variabelen. We hebben een mail gestuurd met een foto van de opstelling en een schematische tekening van de opstelling.

    Nogmaals bedankt voor het reageren.
    Groetjes,
    Peike, Ron, Max en August


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.