PWS Metaaldetector
-
Hallo,
Ik heb samen met een klasgenoot geprobeerd een metaaldetector te bouwen voor ons PWS, echter krijgen we hem niet aan de praat. We hebben hem gebouwd met de handleiding op deze website. We weten zeker dat er iets fout is in ons circuit maar we weten niet wat. We zijn er wel zeker van dat alle componenten correct geplaatst zijn. Volgens mijn vader, die op de HTS heeft gezeten, bestaat het circuit uit een oscillator (links op de afbeelding van de site) en een versterker (rechts op de afbeelding van het circuit). Met een oscilloscoop zijn we er al achter gekomen dat er niks oscilleert. We hebben ook geprobeerd om alleen het versterkende deel van het circuit te gebruiken en hebben daar een puls generator op aangesloten in de hoop dat het speakertje geluid zou maken, en dit gebeurde helaas niet. Wij hoopten dat jullie misschien nog tips hebben of dat we misschien langs konden komen met onze metaaldetector.
Mvg, Yordi
-
Ha Yordi,
Wat ik bedoel met de vraag hoe jullie de oscillatie hebben geprobeerd meten is wat voor schakeling jullie hiervoor hebben gebruikt. Oftewel: Hoe hebben jullie de oscillator aangesloten op het circuit?
Probeer dit eens met de volgende opstelling.
De werking van jullie metaaldetector is gebaseerd op de werking van elektrische resonantie, trillingen die uiteindelijk hoorbaar gemaakt moeten worden. Omdat ik je geloof als je zegt dat de rest van jullie circuit klopt, zou me als ik jullie was eerst verder verdiepen in de vraag waarom er eigenlijk resonantie optreedt. Wat is de reden dat er een sinus wordt gevormd? En welke sommatie van sinussen hoop je precies te kunnen horen?
Wanneer je je hier verder in verdiept denk ik dat je makkelijker tot de conclusie komt waarom dit bij jullie niet werkt zoals het zou moeten.
Hier en hier zijn 2 linkjes die je waarschijnlijk goed op weg kunnen helpen.
Succes! -
Hoi Joost,
In de bijlage is een PowerPoint over ons project met de gebruikte tekening en 2 foto's van wat we gemaakt hebben. We hebben geprobeerd oscillatie te meten met een oscillator, maar deze nam geen oscillatie waar. We hebben wel met een weerstandmeter uitgevonden dat een van de transistors een afwijkende waarde heeft terwijl het allemaal dezelfde transistors zijn, dus deze hebben we vervangen. Wij zouden verder niet weten wat er mis is met de metaaldetector, aangezien we alle componenten meerdere malen hebben gecontroleerd en alles volgens ons op de juiste plek staat. De spoelen werken in ieder geval wel, want we hebben er al een keer stroom door heen laten lopen.
-
Beste Yordi,
Leuk project! Jammer dat het jullie nog niet is gelukt om enige oscillatie te meten. Het is denk ik een slimme zet om er eerst zeker van te zijn dat jullie metaaldetector wel echt oscilleert, hier draait het principe van de metaaldetector immers om.
Je zegt dat er iets niet klopt in jullie circuit, zou je misschien een tekening kunnen sturen van hoe jullie eigen circuit er precies uit ziet? En met wat voor schakeling jullie de oscillatie hebben geprobeerd te meten.
Bovendien ben ik ook heel benieuwd hoe jullie gehele metaaldetector er nu uitziet, dus als jullie daar ook een plaatje van hebben dan zal ik kijken hoe ik het zelf zou doen en waar eventueel de fout zou kunnen zitten!