PWS Draadloze stroom
-
Hallo,
Ik doe samen met iemand anders een profielwerkstuk over draadloze stroom. Wij willen hierbij graag een practicum doen en vroegen ons af of dat misschien bij de TU in Delft kon. Wij zaten zelf te denken aan bijvoorbeeld een opstelling met twee spoelen, aangesloten op een stroom/spanningsbron en een stroom/spanningsmeter, waarmee we dan de invloed op de efficiëntie van de transmissie kunnen onderzoeken van sommige factoren. Factoren waar wij zelf aan dachten zijn de afstand tussen de spoelen, de grootte (diameter en/of aantal windingen) van de spoelen en stroom en spannings sterkte.
Groeten,
MRJ -
Beste Martijn,
Dat klinkt als een goed plan, maar dit is een opstelling die je heel eenvoudig zelf kan maken. Bovendien kan je je factoren dan goed in de gaten houden. Weet je al wat je onderzoeksvraag precies is?
-
Hoi Martijn,
Heb je dan ook een deelvraag die meer op het praktische aspect ingaat? Bijvoorbeeld: hoe efficiënt is draadloze stroom of wanneer wordt draadloze stroom efficiënt? Ook iets om naar te kijken is de tegenstelling in de trend naar draadloze stroom (voornamelijk omdat het makkelijk is) ten opzichte van de trend naar een groene samenleving (en draadloze stroom is nogal inefficiënt.
-
Zoals het er nu voor staat is de hoofdvraag van het PWS ongeveer "Welke rol gaat draadloze stroom in de toekomst in onze maatschappij spelen?"
-
Hoi Berend,
De introductie is op dit moment:
For this “pws” we have chosen the subject “Wireless Energy Transmission”. Wireless energy is the transmission of electrical energy without a conductive physical connection. We picked this specific subject because we believe it is undergoing a major development and will become very important in the next couple of years. At this very moment, there are already smartphones on the market which can be charged wireless, this is done through special charging pads. For our “pws” we wanted to investigate the several different techniques of W.E.T. and with that information conclude what roles W.E.T. might possibly play in the near future. We thought of the following main and sub questions for this project:
Main question:
What role is wireless energy transmission going to play in the near future?Sub questions:
What are the technologies behind it?
What will be the social consequences?
What is the technological efficiency?
How practical is the use of wireless electricity in society as we know it?
What are the economic consequences when choosing to develop this technology?We expect that W.E.T. will play a major role in the near future. We think so because there are several fairly efficient techniques still in development. We also think using W.E.T. will be a great improvement and that there will be mostly positive social and economic consequences.
Dit is uiteraard nog niet helemaal afgewerkt maar misschien geeft het je een wat beter idee van waar we ongeveer naar toe willen.
Nog een vraagje, om dat practicum te doen, welke materialen hebben we daar voor nodig en hoe kunnen we het het best aanpakken?PS is in het engels i.v.m. tweetalig onderwijs/IB
Groeten,
Martijn -
Beste Martijn,
Je hebt volgens mij een goede introductie op het onderwerp en je hebt een goede hoofdvraag geformuleerd. Over je deelvragen heb ik nog het volgende te zeggen: als je die allemaal hebt beantwoord, kan je dan logische conclusies trekken over de hoofdvraag? Geen enkele deelvraag onderzoekt bijvoorbeeld de 'near future'. Welke toepassingen zouden daar kunnen zijn voor draadloze stroom? Wat verandert er überhaupt in ons leven in de near future? Denk hierbij aan de uitputting van energiebronnen, overbevolking, te weinig voedsel, en meer van dat soort trends.
Een van de dingen die ik ook niet kan opmaken uit je deelvragen is wat je praktisch wil onderzoeken. De vragen die jij stelt zijn gebaseerd op literatuur onderzoek (hoe efficiënt draadloze stroom nu is vind je in een wetenschappelijk artikel en kan je niet simpel zelf nadoen). Als ik je een voorstel mag doen: ik zou onderzoeken welke huidige toepassingen er op de markt zijn en wat de punten zouden moeten/kunnen zijn die verbeterd zouden moeten worden in de nabije toekomst. Denk hierbij aan elektrische tandenborstels (en lees deze wiki-pagina).Deze kan je praktisch onderzoeken door te meten hoeveel stroom ze verbruiken voor het opladen t.o.v. vergelijkbare apparaten (of een apparaat dat je direct kan linken, daar moet je even creatief mee zijn).
Zo kan je denk ik een leuk en nuttig practicum opzetten.
Succes en als je vragen hebt dan hoor ik het wel!