Pws: coilgun, problemen met condensator en opladen
-
hallo,'
ik heb een probleem maar laat ik eerst eens de gegevens van mijn coilgun melden
2x8000 uF 63 v en dus 3pootjes condensator van rubycon
spoel:
7cm lang 25 mm dikte en 8mm binnenin 1.6ohm
spoeldraad is o,84mm
loop is 8mm buitendiameter binnendiameter is 5 mm
het projectiel is ongeveer 1,5 gram ijzer
en ik laad hem tot op dit moment op met een voedingskast van school met ongeveer 33 vmaar nu schiet hij nog helemaal niet hard, ik weet niet niet waardoor dit komt en op school kom ik er ook verder niet uit. ik heb het vermoeden dat het niet hard genoeg schiet omdat ik de condensator met een hogere spanning moet opladen maar ik kan dit tot op dit moment niet testen omdat wij geen sterkere voedingskast hebben, nu is de vraag of iemand misschien al weet waar het aan kan liggen en of ik het op anders op een veilige manier kan testen op het stopcontact met een variac en een greatz schakeling en wat voor gelijkrichter ik minimaal nodig heb, en of ik die zelf moet bouwen
op school hebben wij een variac Diodes en gelijkrichters, maar helaas geen andere condensator dan deze die ik nu heb,
-
Kan je mij een tekening van je opstelling inclusief alle details geven? Bronspanning, gemeten spanning over verschillende condensatoren, etc.?
-
Beste Ruben,
Je zal er inderdaad waarschijnlijk een hoger voltage op moeten zetten. En ik raad je toch aan dan een andere voedingskast te zoeken in plaats van zelf een gelijkrichter te bouwen. Spelen met 220V is behoorlijk gevaarlijk en moet je alleen doen als je samenwerkt met een ervaren persoon.
Succes!
-
hallo, nog een specifieke vraag
ik heb op dit moment een condensator bank van 4x10000uf in serie op 4x60v. maar mijn spanningsmeter geeft een spanning van bijna 370v aan. hoe kan dit? wij zijn nog ruim onder de maximale spanning die de condensatoren kunnen hebben gebleven,Ongeveer 200v en het lijkt alsof de condensatoren de spanning omhoogtransformeert.