Bepalen omslagpunt van grenslaag



  • Geachten Meneer/Mevrouw

    Mijn naam is Pjotr en ik ben al enige tijd bezig met mijn profielwerkstuk. Mijn profielwerkstuk houd zich bezig met het onderzoeken van de grenslaag rond het vleugelprofiel van hoofdzakelijk zweefvliegtuigen.
    Ik ben zelf een fanatiek zweefvlieger vandaar dit onderwerp. Mijn hoofdvraag luid: Waar ligt het omslagpunt van een laminaire stroming rond de vleugel naar een turbulente stroming?

    Hiervoor heb ik meerdere proeven gedaan met een van onze zweefvliegtuigen. Theoretisch is mij profielwerkstuk bijna af. Zo zijn de hele liftformule, het getal van Reynolds, de Clx e.d. behandeld en uitgewerkt. Ik ben ook in contact gekomen met dr.ir. Veldhuis. Hij heeft mij na een gesprek doorverwezen naar julie scholierenlab. Van hem heb ik te horen gekregen dat het mogelijk is om het omslagpunt te bepalen door middel van een wintunnelproef waarbij gebruik wordt gemaakt van een stetoscoop om vast te stellen waar het omslagpunt/tranitiepunt zich bevind, afhankelijk van het profiel en de invalshoek.

    Nu is deze proef eigenlijk een zeer belangrijk aandeel het andwoord/conclusie op/van mijn hoofdvraag en zou het erg fijn zijn als ik deze proef nog op korte termijn kan komen doen. Ik zou hierbij erg geholpen zijn! Bij voorbaat dank.

    Met vriendelijke groet,

    Pjotr



  • Hoi Pjotr,

    Cool onderwerp heb je gekozen. Uiteindelijk is het de grenslaag die bepaalt wat de prestaties van een bepaald vleugelprofiel zijn en dus of een bepaald vliegtuig onder verschillende omstandigheden wel of niet in de lucht blijft. Dit is een heel breed onderzocht onderwerp en daarom blijf ik ook eerst even hangen bij je hoofdvraag:

    "Waar ligt het omslagpunt van een laminaire stroming rond de vleugel naar een turbulente stroming?"

    Deze is denk ik iets te breed, of in ieder geval iets te breed geformuleerd. Er zijn ongelofelijk veel verschillende vleugelprofielen, waarover je allemaal apart wel een PWS zou kunnen maken. Het woord 'vleugel' in je hoofdvraag zou ik daarom specificeren. Je geeft eerder al aan dat je je voornamelijk richt op de vleugelprofielen van zweefvliegtuigen. Wat je zou kunnen doen is twee of drie verschillende vleugelprofielen van zweefvliegtuigen nader onderzoeken en dit ook aangeven in je hoofdvraag, dus:

    "Waar ligt het omslagpunt van een laminaire stroming naar een turbulente stroming rond de vleugels van [i]zweefvliegtuig type 1[/i] en [i]zweefvliegtuig type 2[/i]?"

    De keuzes voor de twee zweefvliegtuigen kun je motiveren in de inleiding van je verslag. Vervolgens probeer je de twee (of drie) vleugelprofielen zo nauwkeurig mogelijk na te bouwen en kun je ze in de windtunnel komen testen. Check ook deze pagina voor meer informatie over de workshop zelf en voor een bouwhandleiding (!).

    De windtunnel workshop zelf geef ik hoogstwaarschijnlijk in de tweede week van februari. Daar hoor je deze week meer over.

    Grt. Wouter


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.