Welke transistor moet ik kiezen?
-
Ik ben voor mijn PWS bezig met het maken van een effectenpedaal voor mijn gitaar. Ik heb een schema'tje op internet gevonden dat ik grag wil gebruiken, en heb daaral vrijwel al alle onderdelen voor gekocht, op de transistoren na. Daar wordt namelijk erg weinig over verteld, en weet ik dus niet wat ik moet kopen.
Het gaat hier om het eerste schema op deze site:
www.geofex.com/article_folders/wahpedl/wahped.htm
Kan iemand mij vertellen wat voor transistoren ik moet kopen? Het lieft bestelbaar bij conrad.Alvast bedankt!
Jan -
Willem, bedankt!
-
[Bericht gekopieerd door Admin]
Beste Jan,Ik ben een eindexamenleerling net als jij. Toevallig las ik dat je een effectenpedaal wilt maken voor je gitaar en toevallig heb ik wel wat verstand van electronica en een interesse in gitaren.
Het schema ziet er vrij simpel uit en moet prima te maken zijn.
Wat je van de transistors moet weten is dat er twee soorten zijn: PNP transistors en NPN transistors. De meest gebruikte NPN transistor waarvan ik denk dat je hem nodig hebt is de BC547: Dit is een standaard transistor die bij elke goede elektroboer te koop is. Bij ons in het drop heeft ie ze altijd klaarliggen naast de toonbank omdat het zo`n standaard onderdeel is.Het beste kan je denk ik naar een elektroboer gaan in de buurt als die er is voor wat betere hulp. Misschien een stel verschillende komen en uit testen. Standaard transistors kosten iets van 5 cent per stuk dus dat kan niet veel kosten.
Als je nog andere vragen heb zal ik die proberen te beantwoorden.
Nog veel succes,
Willem
-
[Bericht gekopieerd door Admin]
Beste Jan,Ik had er nog even over nagedacht en volgens mij ligt het aan de transistor wat voor specifiek effect je krijgt met het geluid aangezien elke transistor andere eigenschappen heeft. Daarom zou ik 10 verschillende transistors x2 halen.
Ik keek even op de link van jou moet je is onderaan de pagina kijken:
Q1
Voltage gain transistor. Open loop voltage gain is partly determined by this. Has some effect on the overall sound. Its distortion, if any, contributes to the tone of the pedal. There is some tone change to be had by substituting for this transistor as a result. This is the one to substitute if you can only find one "5117" transistor.
Q2
Emitter follower transistor. Very little effect on tone as long as the Hfe is large enough. Gains of 200 or greater will all sound pretty much the same.
Blijkbaar moet je een 5117 transistor gebruiken, als je hiernaar vraagt bij de elektroboer en dan een mogelijk soortgelijke transistor dan komt het wel goed.
Groeten,
Willem