Windtunnel nodig voor PWS
-
Hallo,
Wij zijn Damir en Milos van het Helen Parkhurst, VWO6, en ons PWS gaat over de aerodynamica van een Formule-1 auto. Wij zouden graag een model van een F-1 auto willen laten onderzoeken voor de luchtweerstandscoëfficient en de downforcecoëfficient in een windtunnel. Het zou ook fantastisch zijn om te berekenen bij welke snelheid de Formule-1 auto hetzelfde of meer downforce genereert dan de zwaartekracht van de auto.
Hoofdvraag:
Bij welke snelheid oefent de auto hetzelfde hoeveelheid downforce uit op de weg als de zwaartekracht van de auto?Deelvragen en bijbehorende data
- Welk merk heeft het meeste downforce
- Welk gedeelte van de auto maakt het meeste downforce
- Hoe kan een Formule-1 auto verder geoptimiseerd worden voor downforce
De bijbehorende data die wij vragen is de luchtdruk, benodigde luchtsnelheid, wat de downforcecoëfficient is en welk onderdeel veel downforce maakt.
In de tussentijd zal ik zo veel mogelijk modellen van formule-1 autos downloaden van verschillende tijdperken en merken, des te meer data des te beter.
Ik hoop spoedig van jullie te horen.
Met vriendelijke groet,Damir Vakhitov
-
@Damir-Vakhitov Hi,
Het is lastig om in onze windtunnel downforce van een hele auto te meten. Wel hebben wij 2 verschillende achtervleugels van f1 auto's, eentje met DRS en eentje zonder. Hierin kan je al een goed verschil zien tussen zowel de downforce als de weerstand. Daarnaast is het ook mogelijk om andere onderdelen van een f1 auto te meten als je zelf de modellen meeneemt. Deze modellen hebben een bepaalde handleiding, zie het document onderaan. Ik hoor graag wanneer je verder bent gekomen!
Mvg karel