Warmte/koelings wet van Newton voorbeelden
-
Beste studenten en/of leraren
Voor mijn PWS ben ik onderzoek gaan doen naar de warmte wet van Newton. Ik snap hoe de warmte wet van Newton werkt en heb ook al een aantal experimenten met water gedaan om te laten zien hoe het werkt. Een van mijn deelvragen voor mijn pws is de toepassing van de warmtewet van Newton in de praktijk. Tijdens het google van voorbeelden ben ik alleen voorbeelden tegengekomen van het onderzoek doen naar lijken en de tempratuur van voedsel tot dat ik zag dat de warmte/koelingswet van Newton een onderwerp was bij de opleidingen Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen onder het onderwerp warmte en stof overdracht. Mijn vraag aan jullie is in welke situatie wordt de warmte/koelingswet van Newton gebruikt bij deze opleidingen.
MVG Abdirahmaan Hassan -
Hoi Abdirahmaan,
Ik heb zelf inderdaad het vak Warmte en stof overdracht gehad. Binnen dit vak gaan we (met name) met de warmte wetten aan de slag om te kunnen bepalen hoe warmte zich door een bepaald medium heen gedraagt. Dit medium kan bestaan uit een gas, vloeistof of een vaste stof, maar vooral ook uit een combinatie. (denk aan een spouwmuur).
Ik heb zelf een project gedaan waarbij ik de warmte huishouding van een middelbare school met warmtepomp heb doorgerekend. (Dit is een combinatie van Thermodynamica en warmte-stof overdracht) Daarnaast gaan tentamenvragen vooral over het doorrekenen van opwarming van eten, drinken of andere veel voorkomende objecten. (Bijvoorbeeld of het mogelijk is een rookworst op te warmen met een haarfohn!!!)Hopelijk heb ik je hiermee iets meer inzicht gegeven in wat wij op werktuigbouwkunde met heat and mass transfer doen.
Groetjes,
Joris