Profielwerkstuk hybride scooter
-
Hallo,
Voor ons profielwerkstuk onderzoeken wij de voordelen van een hybride scooter. Aangezien deze soort scooters nog niet bestaan, moeten wij zelf het systeem ontwerpen. Alhoewel we wel veel over scooters weten, begrijpen we niet al te veel van elektrische motoren. Wij vragen ons daarom af welke elektrische motor geschikt is voor dit project en hoe je deze goed aansluit op het blok(krukas?), maar ook hoe je de twee motoren goed kan laten samenwerken.
Wij zullen erg dankbaar zijn als iemand een idee heeft en ons met dit probleem kunnen helpen!
- Bartek & Micha
-
Hey @Micha-Sarneel,
Wat een interessant onderwerp hebben jullie gekozen! Zelf heb ik hier niet zoveel verstand van, maar mijn collega Cian Rippen kan jullie hier zeker mee helpen. Helaas is hij momenteel op vakantie, dus het kan wat langer duren voordat je reactie hebt. Je kunt er echter wel van uit gaan dat dit niet meer dan twee weken zal duren. Veel succes met jullie profielwerkstuk!
Groetjes,
Lennard -
Hoi @Micha-Sarneel,
Gaaf onderwerp. Kunnen jullie iets meer uitleg geven over jullie PWS? Willen jullie een ontwerp maken, of ook een prototype maken? Welke elektrische motor geschikt is ligt aan de werking van de scooter (hoe groot is de batterij, wil je dat de scooter volledig elektrisch kan rijden of alleen de verbrandingsmotor assisteren, etc). Wat bedoelen jullie precies met 'hoe je deze aansluit op het blok'? Als jullie ook een paar schetsen van jullie idee kunnen laten zien zou dat heel erg helpen.
Groetjes, Cian
-
Hey Cian Rippen,
Mijn excuses voor de late reactie, ik was iets te druk met vakantie vieren.
Op dit moment zijn wij nog in de startblokken van ons PWS. Het leek ons het beste om een 50cc blok te modificeren, we willen de startmotor vervangen met een krachtigere elektrische motor. We willen de elektromotor dus de verbrandingsmotor laten assisteren. Op dit moment kijken we naar een sym allo met een blauw kenteken.
Hoogstwaarschijnlijk gaan we dus een andere accu nodig hebben dan de originele. Kan je de originele accu vervangen met een krachtigere accu of moet je een compleet nieuwe accu met zijn eigen elektriek aan de elektromotor koppelen.
Het liefste willen we een prototype maken, maar dat zou betekenen dat we een hoop extra werk krijgen. Een van de problemen waar we nu al tegen aan lopen is de ruimte voor een elektromotor. De startmotor bij de Sym allo heeft albijna geen ruimte om een grotere elektromotor te monteren. Wij moeten dus waarschijnlijk kijken naar een andere scooter.
technische tekening: https://www.easyparts.nl/explodedview/Originele-onderdelen-Sym-Allo-50-4T-E4-2018-2020-(EU)-Variatordeksel-m30578-d222640
video over startmotor(hier gaat het over een sym mio, maar hebben de startmotor op dezelfde plek): https://www.youtube.com/watch?v=st-cow16w8Q
Erg bedankt voor jouw reactie op onze vraag, we waarderen alle hulp aangezien het een vrij lastig onderwerp is
Groetjes,
Bartek & Micha
-
Hoi @Micha-Sarneel,
Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig verstand heb van scooters repareren of modificeren. Ik denk inderdaad dat echt een scooter modificeren veel extra werk geeft, maar het kan ook wel veel toevoegen. Hebben jullie zelf ervaring met sleutelen aan scooters? Het is sowieso belangrijk om niet zomaar een sterke accu ergens in of aan te installeren, omdat dit gevaarlijk kan zijn als er kortsluiting ontstaat. We kunnen misschien het beste een keer videobellen om samen te kijken naar de vragen die jullie helpen en te bepalen hoe jullie het beste door kunnen gaan. Als jullie een aantal data en tijdstippen voorstellen kan ik kijken of ik er een van kan, en dan kunnen we kort videobellen. Laat maar weten wat jullie willen.
Groetjes, Cian