Lopen op waterkracht



  • Hoi,

    Wij zijn bezig met een profielwerkstuk met als onderwerp de Standbeesten van Theo Jansen.
    We zijn nu aan het proberen een 'regenbeest' te maken. Het is de bedoeling dat ons ontwerp loopt op de kracht van water. We gebruiken hiervoor een waterbak om het water op te vangen en een waterrad, die een as aandrijft zodat de poten gaan bewegen.

    We willen graag uitrekenen hoe snel ons ontwerp zal kunnen lopen. Om dit uit te kunnen rekenen hebben we eigenlijk de wrijving nodig, denken we. Omdat ons ontwerp uit buizen bestaat, hebben we alleen een lastig frontaal oppervlakte en bovendien zitten we met de weerstandscoëfficient. We hebben ook nog scharnierpunten en daarvan lijkt het ons ook lastig om de wrijving te bepalen.

    Daarom willen we graag de wrijving bepalen, in plaats van uitrekenen. We hebben als idee om een motortje oid te gebruiken waarvan we weten hoeveel stroom het gebruikt zonder dat het de as aandrijft, en daarna te meten hoeveel stroom het gebruikt wanneer het wél de as aandrijft. We verwachten dat we dan een verschil zien.

    Weet iemand of dit idee kans heeft om te werken? En op wat voor manier we dan dat stroomverschil kunnen gebruiken om de wrijving te bepalen? Of zijn er misschien nog andere manieren om dit aan te pakken?

    Groetjes!


  • PWS TU Delft Team

    Hoi,

    Een innovatief onderwerp hebben jullie gekozen. In dit soort gevallen zijn berekeningen het meest voorkomend. Dit gebeurt echter meestal met schattingen. Jullie voorstel daarentegen is een goed klein proefje om te kijken wat het energieverbruik (verlies) van het complete apparaat te meten. Echter wil je het energieverlies van enkel de wrijving. Deze meet je hier niet mee. (Ik hoop dat ik het systeem volledig begrijp, maar zouden jullie me een gedetailleerde schets kunnen sturen)

    Ik hoop dat dit jullie helpt,

    Joris



  • Hoi Joris,

    Bedankt voor je snelle reactie. We hebben inmiddels een methode bedacht om de wrijving te bepalen. We vragen wel ons af wat u bedoelt met energie verlies en wat het verschil hiermee is ten opzichte van wrijving. We kunnen helaas nog geen schets sturen omdat we ons ontwerp proces nog niet hebben afgerond. We moeten nog een aantal beslissingen nemen voordat we weten hoe ons definitief ontwerp er uit gaat zien. In ieder geval erg bedankt voor uw tijd en hulp.

    Groeten,
    Rosa en Pier


  • PWS TU Delft Team

    Hoi,

    Energieverlies bestaat uit meer dan alleen maar wrijving van alleen de schanieren. Denk hierbij aan slip binnen de overbrenging, wrijving tussen het contact oppervlak van de poten en de ondergrond, luchtweerstand... Wanneer je het totale energie verlies van het hele voorwerp meet, meet je al de verliezen die er optreden. Wat ik voorstel is dat jullie eerst een proefje doen met een enkel schanier. Hier kun je vervolgens een ruime veiligheidsfactor over heen gooien en dan vermenigvuldigen met het aantal schanieren dat in jullie systeem zit. Dit is zeker geen accurate berekening, maar ontwerpers gebruiken vaak vuistregels en marges. Bedenk zelf even goed hoe je de belastingen bepaalt die je op het test schanier zet!

    Succes!


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.