Dartmachine
-
Hallo allemaal,
Ik ben nu al een tijdje bezig met mijn Dartmachine. Het moet een soort van kruisboog zijn. De boog kan nu de pijl afschieten, maar weet iemand hier een manier om de pijl nauwkeuriger af te laten schieten? Als je namelijk zo'n machine wilt gebruiken tegen een tegenstander, dan zou het niet zo moeten zijn dat je 10cm afwijkt van je doel.
Verder wil ik ook nog een 'elektronisch aspect' in mijn machine hebben. Het is nu zo dat het met een trekkersysteem functioneert. Enig idee hoe ik het elektronisch af kan schieten (bijv radiografisch)? of misschien hebben jullie nog ideeën om er nog andere elektronische aspecten aan toe te voegen...Alvast bedankt,
Ruben -
Beste Ruben,
Als ik zo even naar je vraag kijk en mee brainstorm kom ik twee mogelijk werkende principes:
-
Het nauwkeuriger afschieten van de pijl.
Hiervoor zou je kunnen kijken naar de werking van een geweer en dan met name een sniper. De kogel van een geweer roteert om z'n axiale as. Hierdoor gaat de kogel minder zwabberen en is hij nauwkeuriger. Ik weet niet of dit met een pijl net zo werkt. Aller eerst zou je daarbij moeten kijken naar een conische kop en je moet kijken in hoeverre je daarbij veren gebruikt. -
Het op afstand bestuurbaar maken
Hier moet je waarschijnlijk gaan werken met een relais oftewel een schakelaar. Hierover is van alles te vinden op het internet. Een zendertje met schakelaar is gewoon te kopen. Zender activeert een piepklein stroompje waardoor een relais dichtklapt en een veel grotere stroomkring ontstaat, waarmee bijvoorbeeld een palletjes naar beneden wordt getrokken.
Dit zijn zo mijn eerste gedachtes,
Ik hoop dat je eruit komt.
Groetjes
Joris
-