PWS elektrische step
-
Hallo,
Voor mijn profielwerkstuk maak ik op een step een elektrische aandrijving en de energie wil ik opwekken via zonnepanelen. Ik heb al veel berekeningen gemaakt m.b.t. weerstanden en benodigd vermogen en koppel. Daarnaast heb ik al een microcontrollersysteem geprogrammeerd als besturingscomputer voor de step. Nu moet ik nog aan de slag met het monteren van de elektromotor en de rest van het elektrische systeem op de step. Hiervoor weet ik nog niet goed hoe ik een overbrenging kan maken van de elektromotor op het wiel (met zo veel mogelijk rendement).
Ik heb 2 vragen:
- hebben jullie ideeën voor een goede overbrenging?
- is er de mogelijkheid dat ik met mijn spullen naar de TU Delft kan komen om daar samen met iemand anders het systeem op de step te bouwen?
Ik heb foto's bijgevoegd van de step en de elektromotor.
Bedankt alvast!
Dennis Benders
-
Hoi Dennis,
Een uitgebreid project heb je gekozen. Echter lijkt het me wel uitdagend om zelf een systeem te bouwen. Het zal je nog verbazen hoeveel daar bij komt kijken.
Wat betreft je eerste vraag, kan ik je adviseren om eens te googlen op planetaire overbrengingen. Dit zijn overbrengingen die in fietsen, auto's, accuboren, etc worden gebruikt. Deze overbrengingen zijn compact en halen grote verhoudingen.Om je hele step in elkaar te zetten op de TU is het nog te vroeg. Daarvoor zul je eerst je bouwplannen moeten sturen. Ook lijkt het me slim om eerst op papier te zetten waarom het bouwen op de TU van toegevoegde waarde is voor jou project.
Ik hoop dat je hiermee vooruit kan.
Als er nog vragen zijn, kun je ze hier stellen!
Groetjes,
Joris