Krachten op drijfstang ontbinden
-
Hallo!
Ik ben mijn profielwerkstuk over de persluchtmotor aan het afronden, maar zit nog met één dilemna. Ik heb mijn werkstuk naar mijn leraar opgestuurd zodat hij kon kijken wat ik er aan kon verbeteren/toevoegen. Hij heeft toen gezegd dat ik in het begin van mijn werkstuk een fout heb gemaakt bij het ontbinden van de krachten op de krukas, waarop ik alles verbeterd heb. Nu kreeg ik vandaag echter van hem te horen dat hij er nog eens over na had gedacht en ik misschien toch gelijk heb, maar we weten het niet zeker.
Op het plaatje staat links de oorspronkelijke schets, met daarnaast de verbeterde versie. In het linker plaatje zou de kracht op het 2e deel van de drijfstang (deze zit niet direct aan de zuiger, maar het komt op hetzelfde neer) groter zijn dan de oorspronkelijke kracht die de zuiger uitoefent, in het rechter plaatje juist kleiner. Ik heb een pagina gevonden waar de linker schets gebruikt wordt: http://www.flyinghy.nl/desaxatie.htm
http://i278.photobucket.com/albums/kk94/Sebazzz/Capture.png
Mijn vraag is nu dus welk van de twee schetsen correct is, ik zou het knap vinden als jullie hier wel het antwoord op weten.
-
Hey Sebastian,
Leuk onderwerp een perslucht motor, maar ik moest ook even twee nadenken voordat ik jouw dilemma konden beantwoorden. In principe zijn beide krachtontbindingen goed en hetzelfde. Het verschil zit hem in de orientatie van de assenstelsels en je zou dus het ene plaatje kunnen ontbinden in het andere plaatje als je de orientatie van het andere assenstelsel toepast. Eigenlijk is jouw vraag hiermee veranderd in: wat wil ik weten van de krachtontbinding? Uit het linkerplaatje kun je de horizontale kracht vinden die wordt uitgeoefend op de cilinderschacht (en dat is kracht wordt gezocht in het verhaal in jouw link, om de slijtage te vinden). In het rechter plaatje vindt je de normaalkracht(kracht in de richting van de lengte van de stang zelf) in de zuigerstang. De conclusie is dus eigenlijk dat je jezelf even moet afvragen wat je wil weten en aan de hand daarvan een keuze maakt voor een plaatje.
Ik hoop je hiermee verder geholpen te hebben en succes met je PWS
Groeten Thijs
-
Het plaatje doet het niet, maar ik snap wat je bedoelt.
Het ging mij niet om de kracht op de zijkant van de cilinder maar om de kracht op het 2e gedeelte van de drijfstang, of die dus groter of kleiner zou zijn. Ik ben het nog bij een andere natuurkundeleraar gaan vragen en die gaf mij gelijk, hij zei dat de normaalkracht immers loodrecht op de cilinderwand staat. Achteraf gezien eigenlijk wel logisch.Ik heb mijn werkstuk inmiddels al ingeleverd (met die foute verbetering) maar mijn leraar gaat er geen punten voor aftrekken uiteraard. Nu maar mijn cijfer afwachten..