Eigen kart met hoog rendement
-
Hallo,
ik wil graag voor mijn pws samen met nog iemand een "kart" maken...(van een skelter waarschijnlijk).
Hierbij dachten wij eraan om een minibikemotor te kopen en die erop aan te sluiten. Nu zitten wij met het probleem van de versnellingen, pedalen, de remmen, rendement en uiteraard de veiligheid!Zou iemand kunnen helpen en ook helpen proeven te doen in de windtunnel voor bijvoorbeeld de beste vormgeving. En hoe kunnen we berekenen wat de maximale snelheid zou zijn als de kart geen weerstand zou hebben. Welk profiel banden? welke brandstof? enzovoort...
Wij zitten nog in de beginfase (is wel te merken)...het zou alleen helemaal top zijn als we wat hulp vanaf de TU kregen! Jullie hebben nou eenmaal meer verstand van zaken dan wij!
Alvast bedankt!
-
Hey,
een kart ontwerpen is natuurlijk wel gaaf! Maar daarentegen ook lastig. Een skelter is natuurlijk een goede basis, maar dan de vraag hoe je die kart dan aandrijft. Een minibike motot is een mogelijkheid, maar lijkt mij wel een dure. Misschien moeten jullie even kijken naar de mogelijkheden van boormachines om jullie kart aan te drijven.
Dan wat de lucht weerstand betreft; jullie kart past niet in de windtunnels van de TU, dus daar kunnen we jullie niet meehelpen.
Ik help jullie graag verder als jullie wat verder zijn in het proces van keuzes maken voor het ontwerp, want nu is er nog te veel onbekend om jullie goed te kunnen helpen. Ik hoor het graag!Groeten Thijs
-
Hey Ties,
Ik zou je heel graag willen helpen met het testen van je kart in de windtunnel. Maar helaas mogen wij maar een hele kleine windtunnel gebruiken, de grote zijn allemaal in gebruik voor onderzoek.
De windtunnel die we mogen gebruiken is maar 70 centimeter in diameter. Als je een model gaat bouwen dan kunnen we uiteraard naar de mogelijkheden kijken.
Groeten,
Hubert
-
oké hartstikke bedankt allemaal!
wij willen inderdaad testen wat voor een vormen het minste weerstand opleveren. Want ik had gehoord dat we de Cw waarden moesten schatten, maar is daar geen formule voor?De motor die we wilden gebruiken is waarschijnlijk een scooter of bromfietsmotor. Maar om dat helemaal zeker te weten (qua vermogen en cilinderinhoud) moeten wij het vermogen weten dat je motor moet kunnen leveren. Daar hebben wij de formule F = Cw * oppervlakte * Vmax gekregen * luchtdichtheid (ongeveer dit geloof ik, heb de formule ergens op papier staan icon_razz.gif),dat zei onze natuurkundeleraar.
Maar enig idee hoe we de Cw waarde kunnen berekenen?
Gr. Ties
-
Hey Ties,
Daar is wel een formule voor, namelijk:
D = 1/2 rho v^2 A Cd
D = luchtweerstand
rho = luchtdichtheid
v = snelheid
A = doorsnede
Cd = weerstand coëfficiëntOmdat Cd van heel veel factoren afhankelijk is wordt deze factor experimenteel bepaald. Wetenschappers kunnen dit getal met complexe wiskunde en computer modellen ook simuleren.
Wat je wel kunt doen is inderdaad een schatting maken hoe veel die waarde zou kunnen zijn. Verder moet je natuurlijk ook rekening houden met de wrijvingsweerstand van de wielen.
Groeten,
Hubert
-
ja precies, die formule hadden we gevonden...maar die wilden we juist gebruiken om de luchtweerstand als onbekende te nemen...we hebben wel een site van de NASA gevonden waar ze Cw waardes geven van bepaalde vormen (exploration.grc.nasa.gov/education/rocket/shaped.html), maar daar hebben we ook niet veel aan...we moeten proberen om deze Cw waarde zo laag mogelijk te krijgen...en als we de Cw waarde schatten is dat lastig.
Is het een idee als we daarvoor hulp vragen aan een wiskunde docent?
Of als we een schatting maken...waar moeten we die schatting dan op baseren?Groeten,
Ties
-
Het Ties,
Schatten is natuurlijk wel lastig en daarmee ook wat fout gevoelig. Wat je natuurlijk wel kan doen is bijvoorbeeld Cw-waarden van auto's googlen (tussen de 0,2 en 0,4). Omdat jullie geen windtunnel kunnen gebruiken om de cw-waarde te bepalen, zou ik een waarde tussen 0,2 en 0,4 kiezen en goed uitleggen waarom je daarvoor hebt gekozen.
Succes
Thijs