PWS AC 72 catamaran herontwerpen



  • Hallo,

    Wij zijn twee leerlingen van het Libanon Lyceum Rotterdam VWO 6 en willen graag als PWS de AC72 catamaran herontwerpen. Laatst werd ons verteld dat de AC72's zijn gesloopt na 30 races daarom besloten wij om als PWS te onderzoeken of het mogelijk is om van zo'n hydrofoilende catamaran een ocean racer te maken. Met als eindproduct een model of een tekening.

    We hebben al overlegd met onze natuurkunde docent of dit een goed onderwerp is maar hij vond dat we het ontwerp ook moeten kunnen onderbouwen. Want als we dingen aan de boot toevoegen om het leefbaar te maken wordt de boot zwaarder en kan de boot dan nog wel hydrofoilen? Volgens de natuurkunde docent kwam hier veel aerodynamica en hydrodynamica kijken.

    Daarom zouden wij graag iemand hebben die ons opweg kan helpen met met name de berekeningen die nodig zijn om te berekenen of de foils het gewicht wel kunnen dragen. Verder las ik ergens op het forum dat de TU Delft software heeft om foils etc uit te testen dus dat is misschien ook interessant

    Groet Jasper en Koen



  • Hi,
    Het is al een tijdje geleden maar we zijn een stuk verder gekomen in ons onderzoek, mede door het boek dat werd aangeraden. Bedankt voor de hulp!

    Helaas hebben we wel een nieuw probleem, we willen namelijk uitrekenen wat de "take-off speed" zou zijn van ons ontwerp. Daarom hebben we een formule voor de liftkracht die de foilende levert gevonden. Als we de liftkracht gelijkstellen en de zwaartekracht krijgen we het moment dat de boot begint te foilen. In die formule missen we echter een constante.

    L=1/2rhosclv^2

    In deze formule is rho de dichtheid van het water, het (natte) oppervlak van de vleugel is s. Cl is een constante die per foil verschilt waar we dus opzoek naar zijn en v is de snelheid van de boot.

    Cl verschilt dus per vleugel of hydrofoil maar we weten niet wat onze cl zou moeten zijn.. Is er een manier dat jullie een mogelijke cl kunnen geven? Wat ook zou kunnen is dat er iemand een onderzoek naar hydrofoils doet en die een cl kan toereiken? We hebben al contact met een botenbouwer genomen maar die heeft tot nu toe niet gereageerd

    Ik hoop dat het mogelijk is om deze gegevens te krijgen.

    Groet, Jasper en Koen


  • PWS TU Delft Team

    Hoi Jasper en Koen,

    Ik heb een minor Sailing Yacht Design gedaan binnen mijn bachelor Werktuigbouwkunde.
    Jullie docent had gelijk wat betreft de hoeveelheid aero en hydrodynamica. Naast de hoeveelheid, is dit redelijk taaie stof. Om jullie op weg te helpen raad ik jullie aan de volgende literatuur er eens op na te slaan:

    Aero-Hydrodynamics and the Performance of Sailing Yachts

    In dit boek kun je alle formules vinden die je nodig hebt. Inclusief een hoop achtergrond informatie.

    Wat betreft de programma's om jullie foils door te rekenen, kan ik persoonlijk jullie niet echt helpen. Wel kan ik jullie te zijner tijd in contact brengen met iemand die hier veel meer verstand en ervaring mee heeft.

    Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

    Groetjes,

    Joris


  • PWS TU Delft Team

    Hoi Jasper en Koen,

    De Cl is inderdaad een specifieke karakteristieke constante voor een bepaald vleugelmodel.
    Oftewel dit is eigenlijk een constante die veel meer in de luchtvaart techniek terug komt.
    Dit is een onderzoek gedaan op CalTech University. In dit document vind je precies hoe je dit zou moeten uitrekenen. De student van lucht en ruimtevaartkunde is op dit moment op vakantie, wanneer hij terug is zal ik hem er ook nog naar laten kijken.

    Groetjes,

    Joris



  • Het is al gelukt, we hebben contact gehad met een bedrijf dat gespecialiseerd is in hydrofoils, zij konden ons de nodige waardes geven. Verder moet het geheel vrijdag af zijn dus komt het onderzoek tot een einde.
    Bedankt voor de hulp , we hebben veel aan het boek Aero-Hydrodynamics and the Performance of Sailing Yachts gehad!

    Groet, Koen en Jasper


  • PWS TU Delft Team

    Helemaal goed jongens.

    De luchtvaarttechnicus is begin deze week pas terug gekomen en had nog een hele lijst met vragen te behandelen, dus vandaar dat het wat langer duurde.
    Goed dat jullie zelf actie hebben ondernomen en de verschillende coëfficiënten van vleugelprofielen bij een bedrijf hebben opgevraagd!
    Fijn dat jullie veel aan het boek hebben gehad! Ik heb er zelf ook een hoop uit geleerd.

    Succes met de presentatie en hopelijk hebben jullie een goed resultaat!

    Groetjes,

    Joris


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.