Waterweerstand zwemmers
-
Hi,
Voor mijn profielwerkstuk onderzoek ik hoe de (vin)zwemmende mens kan leren uit de natuur door bijvoorbeeld naar vissen en/of dolfijnen te kijken. Hoe vissen/dolfijnen ervoor zorgen dat ze zich zo snel voort kunnen bewegen met een minimale weerstand. Welke kenmerken zij dus hebben om zo snel mogelijk door het water te kunnen zwemmen.
Mijn vraag is of er misschien beeldmateriaal of informatie beschikbaar is over de zwembewegingen van vissen, dolfijnen en/of zwemmers. Ook zou ik willen vragen of er misschien een onderwatercamera te huur/te leen is met een high speed functie en of ik die dan zou mogen gebruiken?
Weten jullie toevallig ook hoe ik de weerstand op de een of andere manier kan meten? Of een goede praktische opdracht? Zelf dacht ik eraan mogelijke verbeteringen toe te passen en te kijken of het daadwerkelijk de weerstand zou verkleinen, maar dan moet ik wel die weerstand in kaart kunnen brengen.
Anderzijds dacht ik aan een onderzoek naar de invloed van de vorm of de oppervlakte van de vin op de weerstand van de zwemmer. Hoe zou ik dat het beste kunnen onderzoeken? En is daar materiaal voor beschikbaar?Ik hoor graag van jullie!
Vriendelijke groeten,
Juliette -
Hoi Juliette,
Je hebt een onderwerp gekozen waarbij je biologie in verband brengt met techniek. Heel interessant. Wat betreft jouw vragen:
Het uitlenen van materieel is altijd heel moeilijk. Ook in dit geval ben ik bang dat dat niet gaat lukken. Wel weet ik dat je dit soort camera's gewoon kunt huren, alleen durf ik niets te zeggen over de prijs.
Wat betreft het praktisch onderzoek snap ik niet helemaal goed wat je wilt. Welke weerstand wil je precies meten? Je wilt met de vin namelijk stuwkracht creëren dus wanneer je verschillende vinnen test en het verschil in stuwkracht weet, weet je ook welke vin het effiicienst is.
Zou je meer inzicht kunnen geven wat je praktische opdracht moet bewijzen of aantonen. Kortom, wat zijn je hypotheses?Groetjes,
Joris