PWS maximale snelheid bij het windsurfen
-
Hoi,
Ik heb voor mijn PWS het vak natuurkunde gekozen.
Als hoofdvraag heb ik hiervoor gesteld: Hoe kan ik de hoogste snelheid behalen bij het windsurfen lettend op de invalshoek van de wind op het zeil?
Ik doe zoal metingen op mijn surfplank voor de beste invalshoek als een stukje theorie over de schijnbare wind.
Over dat laatste heb ik een vraag. Hoe zou ik de deelvraag over de schijnbare wind (Wat is de schijnbare wind?) kunnen uitwerken? Zou ik het moeten toepassen op mijn metingen? Of gewoon met droge kost uitleggen wat het is? Ik weet dat het niet echt een vaktechnische vraag is, maar aangezien ik geen idee heb waar ik mee moet beginnen, besloot ik maar bij jullie aan te kloppen.Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Groet, Thomas
-
Hoi Thomas,
Toevallig heb ik zelf de minor Zeiljachten gevolgd aan de TU en daar heb ik het een en ander over schijnbare wind geleerd. Ik heb vooral veel aan dit filmpje gehad.
Wat je zou kunnen doen is de simpele proef die hier op de fiets gedaan wordt, ook uitvoeren en beschrijven in je deelonderwerp. Het is misschien heel simpel, maar geeft wel perfect weer wat schijnbare wind precies is. Daarbij is het een aanvulling op je practische deel, door een moeilijk onderwerp onder de knie te krijgen met een proefje!
Groetjes
Joris
-
Hoi Joris,
Hier heb ik heel veel aan gehad, bedankt!
Groeten, Thomas