PWS Oosterscheldekering
-
Hallo,
Ik moet dit jaar een profielwerkstuk maken.
Ik had aanvankelijk voor de deltawerken gekozen, maar dat was zo breed onderwerp.
Dus heb er voor gekozen om over de Oosterscheldekering houden.
En ik wilde meer weten over de Oosterscheldekering.Ik heb deze vragen:
hoofdvraag: Waarom is de Oosterscheldekering gekomen en wat doen we daarmee?deelvraag 1 Waarom is de waterbeheersing in Nederland van belang?
2 Hoe is de Oosterscheldekering tot stand gekomen?
3 Hoe is de staat van de Oosterscheldekering sinds de opening in 1986?
4 Welke investeringen zijn er nodig voor de waterbeheersing bij de Oosterscheldekering?Ik ben van plan om in de herfstvakantie een dagje naar Neeltje Jans te gaan. Waar moet ik bij het bezoek aan Neeltje Jans extra opletten?
Mijn profielwerkstuk moeten natuurkundige, economische en biologische aspecten bevatten.
Ik ben wel begonnen, maar ik kom er niet helemaal uit (Hoe is werking van de Oosterscheldekering?)
Ik moet het op 2 december inleveren. Ik zou graag hulp en tips willen krijgen.
Ik kan naar TU Delft komen.Bij voorbaat bedankt,
"Algera"
-
Beste "Algera",
Je onderwerp is tof, houd dat vast. Je hoofdvraag is al in de juiste richting. Bedenk, hypothetisch, alvast welke informatie je in je conclusie zou willen verwerken. Welke vragen moet je jezelf daarvoor stellen? Je noemt zelf al dat je je onderwerp wilt beperken tot onderzoek op natuurkundig, economisch en biologisch vlak. Deze termen kun je best al in je hoofdvraag verwerken, of als voetnoot/extra uitleg van je onderzoek. Als in [i]Wat is het nut van de Oosterscheldekering op economisch, biologisch en natuurkundig vlak[/i] of misschien [i]Hoe werkt de kering op ...-vlak[/i] en [i]wat levert het op[/i]. Dan kun je per onderdeel uitzoeken wat de werking/het nut er van is.
Waarom is het op economisch vlak belangrijk geweest? Pas hierbij op dat je niet te diep gaat graven. Houd het misschien hooguit bij economische winst voor de omliggende regio, of kies voor het algemene Nederlandse voordeel alleen.
Daarnaast; Hoe zit het met de afsluiting en het waterleven in de oosterschelde? Dit gaat meer op het biologische in. Wanneer je wilt weten hoe een sluis zelf werkt, natuurkundig dus, kun je terug naar de basis. Waarom hebben we de sluis, is deze hooguit om water tegen te houden? En hoe houd deze het water tegen. Wat zijn de krachten van links en rechts van het water wanneer de sluis dicht is bijvoorbeeld. Probeer erachter te komen hoe een sluis an sich werkt. En probeer dat toe te passen op de Oosterscheldekering zelf.
Bespreek met je docent in hoeverre het verslag technisch moet zijn. Probeer je zo snel mogelijk te beperken, anders maak je het veel te breed en te ingewikkeld voor jezelf.Heb je nog meer vragen? Ik hoor het graag. Hopend voor nu voldoende geholpen te hebben.
Succes!
Noor