Lengte-weerstands verhouding van een schip



  • Hallo,

    Ik volg een internationaal programma (het IB) en heb besloten een werkstuk te doen over de weerstand van een schip. Ik zou graag onderzoeken wat het effect is van de lengte van de waterlijn van de boot is op de totale weerstand. Daarbij ben ik de volgende formule tegengekomen:
    F=C*(v^2)*(waterverplaatsing)/lengte

    waar F de weerstand van de boot is,
    C de specifieke weerstand is,
    v de snelheid van het schip is

    Aan de hand van deze formule heb ik een aantal vragen. Ten eerste: klopt de formule wel? Daaropvolgend vraag ik me af waarom naarmate de lengte van een schip (zijn waterlijn) toeneemt, de weerstand juist afneemt. Verder vraag ik me af of de specifieke constante alleen afhankelijk is van de rompvorm.

    Ik heb begrepen dat er waarschijnlijk nog andere vormen van weerstand zijn die deze formule niet in acht neemt. Het is voor het onderzoek dat ik doe echter belangrijk dat ik een relatief simpele benadering kan krijgen van de totale weerstand.
    Alvast bedankt!

    Groeten,

    Rogier



  • Beste Rogier,

    Spannend onderwerp heb je gekozen. Zou je mij even kunnen laten weten waar je die formule hebt gevonden? De formule die ik altijd gebruik is te vinden op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsweerstand. Deze formule gooit bij benadering alle soorten weerstand die een romp ondervindt op 1 hoop, dus is mijn inziens wel geschikt voor waar jij naar op zoek bent. Ik hoor graag van je als die deze website even hebt doorgekeken.

    Groeten Thijs



  • Hoi Thijs,

    De formule heb ik uit het boek 'Het Zeilboek' door J. Peter Hoefnagels. Ik neem aan dat de formule die jij bedoelt het volgende is:

    R=0.5(C)(p)(v^2)(S)

    Ik begrijp dat de R voor de totale weerstand staat, C voor de weerstandscoefficient, p voor de dichtheid van het water, v voor de snelheid van de boot, maar waar de S voor staat begrijp ik niet. Het oppervlak van het natte schip misschien?

    Zijn er bepaalde omstandigheden waaronder deze benadering het beste is (bijvoorbeeld met een lage snelheid of zoiets dergelijks)?

    Groeten Rogier



  • Hey Thijs,

    Ik heb inmiddels een dimensie analyse gedaan en er komt uiteindelijk gewoon hetzelfde uit. Na deze formules wat beter onder de loep te hebben genomen denk ik nu dat ze dan ook op het zelfde neerkomen. Er staan helaas geen verdere verwijzingen in het boek die enkele betrekking hebben op mijn onderzoek.

    Bedankt voor alle informatie want ik ben er erg door opgeschoten in o.a. mijn voorafgaand onderzoek. Inmiddels heb ik een paar eenvoudige proeven gedaan om te zien welke verhoudingen tussen de totale weerstand en een andere variabele van deze formules het duidelijkste zijn.

    Groeten Rogier



  • Beste Rogier,

    Het klopt inderdaad dat de S staat voor het natte oppervlak of ook wel het frontaal oppervlak onder de waterlijn. Het klopt ook dat deze formule geldt voor lage snelheden. Als je meer wil weten over deze formule kun je zoeken op de International Towing Tank Conference 57 extrapolation line. Zij hebben bepaald dat deze formule een goede benadering is.

    Wat betreft de formule die jij hebt gevonden, kan ik je aanraden een dimensie analyse te doen. Hiermee bedoel ik dat je voor snelheid m/s gaat invullen, kracht newton = kg*m/s^2 enzovoort. Daarna ga alles uitwerken en tegen elkaar wegstrepen en uiteindelijk zal links en recht van de vergelijking dezelfde moeten dimensie staan. Helaas kan ik niet zomaar aan dat boek komen, dus ik kan 't niet even na lezen. Staan er in het boek niet toevallig verwijzingen naar andere boeken of publicaties die ik op internet kan vinden? Succes

    Groeten Thijs



  • Beste Rogier,

    Goed te horen dat al flink bent opgeschoten! Als je nog vragen hebt, help ik je graag verder!

    Succes,
    Thijs


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.