Profielwerkstuk reddingssloep



  • hallo,

    ik ben Nick en omdat ik dit jaar in 6 VWO zit, moet ik een profielwerkstuk maken.

    het onderwerp van het profielwerkstuk wilde ik afstemmen op mijn vervolgstudie, nl. maritieme techniek.
    zo ben ik op het idee gekomen om m.b.v. een materiaal als polyethyleen een scheepsromp te maken, die als die kapseist direct weer terug komt in zijn oorspronkelijke houding.
    ik zit nu met een aantal problemen/vragen:

    • is dit uberhaupt wel haalbaar, en zo ja, met welke materialen kan ik dit het best uitvoeren?
    • wat voor onderzoeken zouden daar allemaal bij kunnen worden gedaan?

    ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

    Mvg. Nick v/d Berg



  • Beste Nick,

    Wat leuk dat je je PWS laat aansluiten op je studie. Ik wil je graag helpen met je PWS maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat je precies wil. Je wil materiaal onderzoeken dat zelf een boot weer rechtop kan zetten na kapseizen? Weet je al wat preciezer was kapseizen is, naast omvallen bedoel ik dan? Ik hoor graag van je!

    Groeten Thijs



  • hallo,

    Het doel van mijn PWS in niet het onderzoeken van materiaal, maar ik wil een schaalmodel van de boot maken en met dat schaalmodel testen doen zoals het vinden van de wrijvingscoefficient en daarmee dingen als zijn maximale snelheid berekenen. Ook wijd ik een hoofdstuk aan de krachten die op de boot werken als de boot omgeslagen is.
    Andere opties zijn welkom :D
    Verder heb ik nog geen duidelijk beeld van wat kapseizen is.

    Mvg. Nick



  • hallo,

    ik wil materiaal aan gaan vragen, maar ik moet eigenlijk de afmetingen dat het schaalmodel mag hebben weten.
    als het model 0,75 x 0.25 x 0.05 (=onderwaterschip) m is, is dat dan oke, of moet ik de afmetingen aanpassen?
    Verder is er weinig informatie over kapseizen te vinden (dat nog onbekend was voor mij), ik heb gevonden dat het omslaan van een vaartuig is, meestal veroorzaakt door het verschuiven van de lading of slecht weer en hoge golven.

    Mvg. Nick vd Berg



  • Hey Nick,

    Wat betreft de wrijving van schaalmodellen kan ik je goed helpen. Ik ben van plan half oktober (onder voorbehoud) de Sleeptank workshop te geven. Als je hier even naar kijkt:
    http://scholierenlab.tudelft.nl/practicum/workshop/sleeptank/ dan denk ik dat je ziet dat deze workshop goed praktische invulling kan geven aan je PWS.

    Heb je internet al gespeurd naar wat informatie over kapseizen?

    Groeten Thijs



  • Beste Nick,

    Tot mijn spijt moet ik je mededelen dat de sleeptank workshop hoogstwaarschijnlijk dit jaar niet meer zal kunnen plaatsvinden door omstandigheden. Ik wil je wel graag helpen met je PWS, dus ik stel voor dat je je aanmeldt voor een spreekuur zodat we samen kunnen nadenken over hoe je verder kan met je PWS zonder deze workshop. Ik begrijp dat 't vervelend is dat de workshop niet meer zal plaatsvinden, maar daarom wil ik je op alle andere mogelijke manier wel proberen te helpen. Ik hoor graag van je.

    Groeten Thijs



  • het is inderdaad de bedoeling om mee te doen aan deze workshop.
    verder heb ik het materiaal kunnen regelen

    Mvg.
    Nick vd Berg



  • Hey Nick,

    Als ik je goed begrijp ben je van plan mee te gaan doen aan de Sleeptank Workshop of niet? Hoe dan ook moet ik even navragen wat de afmetingen en eventueel verdere eisen aan je model zijn zodat deze in de Sleeptank gebruikt kan worden. Als je trouwens op Capsizing (Engels) zoekt dan vind je meer informatie, dus ik hoop dat je daar dan wat aan hebt. Je hoort van me.

    Groeten Thijs



  • hoi Thijs,

    dat zou wel handig kunnen zijn, ik moet eerst echter het model maken.
    ik heb wat zitten zoeken over het bepalen van een wrijvingscoefficient maar daar komen veel afhankelijke factoren bij kijken.
    hier zouden we het dan iig over kunnen hebben.

    Mvg.
    Nick vd Berg



  • Hey Nick,

    Er zijn waarschijnlijk wel mogelijkheden om als nog de wrijvingskracht te bepalen. Uiteindelijk wil je een kracht meten, dus zul je met een krachtmeter in je opstelling je bootje voort moeten trekken. Een andere methode zou kunnen zijn dat je een bepaalde hoeveelheid (kinetische) energie aan je bootje geeft en dan kijkt wat voor een afstand je bootje reist. Hoe minder ver, hoe meer wrijving. Ik heb zelf echter ook nog nooit zelf dit soort proefjes gedaan, dus ik kan niet beloven dat 't gaat werken. Denk je dat 't handig kan zijn om even op het spreekuur langs te komen, zodat we hier verder over kunnen nadenken?

    Groeten Thijs



  • hoi Thijs,

    Dat is erg jammer, zou er misschien nog een andere manier zijn om de wrijvingscoëfficient te kunnen bepalen?

    Mvg.
    Nick vd Berg



  • Hey Nick,

    Goed nieuws! De sleeptank workshop gaat dit jaar toch nog plaatsvinden! 21 november 2012 kun je op de TU langskomen om experimenten te doen met rompweerstand, dus meld je snel aan op scholierenlab.tudelft.nl/practicum/workshop/sleeptank/!

    Groeten Thijs



  • Hey Nick,

    De volgende website kan je goed op weg helpen om informatie te vinden over de wrijvingscoefficient. Voor lagere snelheden is er een goede formule, die je kunt gebruiken om de wrijvingscoefficient te vinden.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsweerstand

    Als je hier vragen over hebt, hoor ik 't weer graag.

    Groeten Thijs



  • hallo Thijs,

    ik wil hier graag naar toe, maar het is de vraag of mijn model op tijd af is. het is meer werk gebleken dan ik vooraf had verwacht.

    mvg.
    Nick vd. Berg



  • Hey Nick,

    Het zou leuk zijn als je model inderdaad af is, maar gelukkig hebben wij verschillende rompvormen dus je zal zeker de kans krijgen om verschillende modellen te vergelijken. Tot de 21ste!

    Groeten Thijs


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.