PWS Golfslagenergie
-
Hallo, ik zit in 5 vwo en ben nu bezig met mijn profielwerkstuk. Ik wil dit doen over golfslagenergie. Er zijn hiervoor meerdere mogelijkheden om dit op te wekken (Voor de manier die ik wil doen zie het bestand). Met behulp van hoogtewisselingen van het water wordt een luchtstroming veroorzaakt waardoor een turbine wordt aangedreven. Hiervoor wil ik graag een waterbak maken, maar er zijn wel een aantal problemen:
- Het is de bedoeling dat er golven worden opgewekt, maar wat is nu de beste manier om dat te doen. Zelf dacht ik m.b.v. een cilinder die een plaat op en neer duwt, maar dat kost waarschijnlijk erg veel kracht.
- Er moeten constante golven worden opgewekt, maar je hebt ook te maken met golfterugslag. Hoe zou je dit het beste kunnen oplossen?
- Waar het natuurlijk allemaal om draait is het bewegen van de turbine. Maar is dat haalbaar op zo'n kleine schaal? Bij ons op school is er ook nog een heel gevoelige windmeter, dit zou als alternatief kunnen dienen om vervolgens te kunnen berekenen hoeveel energie je hiermee zou kunnen opwekken en niet de turbine gebruikt. Maar het liefst zou ik het met de turbine willen doen.
Hopelijk weet iemand antwoord op deze vragen.
Maarten
-
beste Maarten,
Golven zijn een ontzettend leuk onderwerp, waar een hoop theorie bij komt kijken. Begrijp ik het goed dat je de energie in de golven wil meten door de wind die vrij komt boven de golven te meten? Besef je ook dat er in de golven zelf ook veel energie zit? Wil je deze ook meten, of wil je alleen kijken naar de luchtstroom? In dat geval vraag ik me af wat je doel van je onderzoek is, wat je hoofd en deelvragen zijn.
Heb je ook het bestand voor me. Deze kan ik niet vinden. Hoor het graag van je.
Ik help je graag verder.
groetjes,
Joost -
beste Maarten,
dit klinkt als een heel leuk onderzoek. Wat voor jullie heel belangrijk is, is denk ik goed gestructureerd te werk gaan. Op onze site is een duidelijk stappenplan te vinden hoe je een onderzoek opzet. Zie: http://scholierenlab-test.tudelft.nl/stappenplan/
Ik denk dat het belangrijkste is, wat willen we meten en onderzoeken en dat je daarna gaat kijken hoe dit haalbaar is. Zelf denk ik dat golven met een cilinder aan een balk opwekken een zeer goede optie is.
Over de haalbaarheid op kleine schaal kan ik weinig zeggen. Ik denk dat het moet kunnen lukken. Belangrijk is dan wel dat je ook de turbine op schaal hebt, en de doorgang lekker klein houdt, want dan zal je echt een draaiing zien. Zodra je de doorgang te groot maakt, is het debiet hetzelfde, maar de doorstroomsnelheid misschien veel lager. Mocht idd een turbine alsnog te groot zijn, is een windsnelheid meter ook een goed alternatief. Maar ook daar geldt hetzelfde, de doorgang moet niet te groot zijn.
Hebben jullie al informatie over golf theoriën? Ik kan jullie hier goed bij helpen. Als jullie het willen kunnen jullie een keer in Delft langs komen, kan ik jullie het een en ander uitleggen over golven en de voortplanting hiervan.
Kunnen jullie hier weer even verder mee?
als er nog vragen zijn, help ik jullie graag.
groet,
Joost -
Hallo Joost,
Hier is een link met een schematische afbeelding van wat het zou moeten worden: http://www.agentschapnl.nl/onderwerp/de-zee-potentieel-onuitputtelijke-energiebron-voor-korea
Ik wil een model maken waarbij een turbine gaat draaien door de luchtstroming die wordt opgewekt door het hoogteverschil van het water. We hebben nog niet echt een hoofdonderzoeksvraag, maar wat waarschijnlijk een van de onderzoeksdoelen wordt, is het verband vinden tussen de amplitude van de golf en de hoeveelheid energie die je kunt opwekken m.b.v. de turbine (als dat wel mogelijk is).
Maar dit levert natuurlijk een aantal problemen op zoals je hierboven al zag.Groeten,
Maarten