Bulbsteven



  • Na ons eerste idee van een profielwerktstuk over bruggen zijn wij tot een nieuw idee gekomen.
    Wij willen onderzoek doen naar het Bulbsteven op schepen. Ons plan is om een schip op schaal te maken die in een bassin ligt. De boot wordt aangedreven door een klein motortje, en de boot wordt aan de achterkant vastgehouden door een veertje die aangeeft hoeveel newton trekkracht de boot levert. Aan de voorkant van het bassin spuiten we water in die op schaal waarheidsgetrouw is. onder invloed van veranderingen aan het bulbsteven zou de trekkracht van de boot dus moeten veranderen.

    hebben jullie nog ideeen hier over die ons zouden kunnen helpen bij het onderzoek?

    mvg

    Daan
    Maarten
    en Naut



  • Hey,

    Wij denken dat je wel degelijk verschil zit als je meerdere dingen verandert aan de bulb. Nu zijn we aan het uitvogelen op welke manier we het het beste kunnen testen. We kunnen de boot met een constante snelheid voortrekken in een soort geul en kijken of de tijden veranderen als je de bulb verandert. of we kunnen met een pomp een constante hoeveelheid water in de geul pompen en dan een veer aan de voorkant van de boot en bij de kleinste aangegeven waarde van de veer, weet je dus welk steven het meeste effecient is...

    Graag reacties

    Groetjes Naut
    en daan en maarten



  • Hoi,

    Leuk idee om onderzoek te doen naar de bulb van een schip. Weten jullie al hoe het principe werkt van een bulb? Of hebben jullie daar nog informatie over nodig? En wat bedoelen jullie precies met op schaal waarheidsgetrouw water in het bassin spuiten? En wat denken jullie dat het motortje toevoegd?

    Ik denk trouwens dat jullie weinig verschil zien bij het veranderen van de bulb, misschien is het beter om met en zonder bulb te testen, dan is het verschil waarschijnlijk duidelijker.

    Groetjes,
    Thijs



  • Hoi Naut, Daan en Maarten

    Het zijn beide goede manieren op te testen. Het voordeel van een geul waar het het model doorheen trekt is dat het water voor het model vlak is. Bij stromend water is dat lastig voor elkaar te krijgen en dan is de toestand van het water niet helemaal het zelfde bij verschillende testen. Maar in stromend water kan je weer langer testen en hoef je niet een enorme tank te bouwen, omdat als de geul ophoud je moet stoppen.
    Jullie kunnen het proberen om verschillende bulben te testen, de verschillen zullen alleen heel klein zijn. Een bulb verminderd de golfmakende weerstand en de golfmakende weerstand is iets van 10 tot 15 procent van de totale weerstand. En je kan de gehele golfmakende weerstand niet nul maken. Dus je zult maar kleine verschillen hebben, dat houdt in dat je een naukeurige meetopstelling nodig hebt die niet een paar procent kan afwijken, anders kan het verschil in de meeting ook een onnauwkerigheid zijn inplaats van het effect van de bulb. Dus houdt dat in de gaten.

    Weten jullie al wat van de weerstand van schepen af? En wat voor soorten weerstand een schip allemaal ondergaat? En weten jullie al hoe groot jullie modellen ongeveer worden?

    Groetjes
    Thijs


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.