Advies PWS
-
Goedenavond beste lezer,
Ik heb in de beginfase van mijn PWS een onderwerp besproken met mijn begeleider. Ik wilde het graag over een combinatie van de onderwerpen vacuüm en straling hebben. Mijn begeleider bood mij een onderzoeksvraag aan die gaat als volgt: "Hoe gedraagt licht zich in een vacuüm in vergelijking met normale omstandigheden?".
Hij gaf mij ook het advies om dit experiment uit te voeren:
-Bevestig een laser aan een statief op een manier dat het mikt op een punt A op de bodem van het glas
-Zet het de laser aan en merk op dat het licht schijnt op een punt B (dankzij breking)
-Bereken de brekingshoek α met de afstand tussen A en B en noteer dit
-Verminder de hoeveelheid lucht in de kom in 4 stappen waarin de laatste stap een vacuüm benadert en bepaal bij elke stap de brekingshoek α
-Merk het verschil tussen de brekingshoeken in de verschillende situaties en vorm een conclusie over het gedrag van straling in een vacuüm ten opzichte van normale omstandigheden.
Zie hier de opstelling:Deze week ben ik me gaan verdiepen in hoe lichtbreking werkt en ik ben er achter gekomen dat er geen verschil zal zijn in de brekingshoeken naarmate je de lucht uit de stolp zuigt. Ik zit dus nu in een dilemma aangezien mijn experiment mij niet meer adequaat lijkt.
Ik heb nu al de eerste 2 van mijn 3 hoofdstukken geschreven en zal het niet redden om compleet van onderwerp te veranderen. Deze hoofdstukken beschrijven de onderwerpen straling en vacuüm.
Dit zijn mijn opties nu:
1-Ga door met dit experiment en zie als conclusie van dit experiment dat straling zich in lucht hetzelfde gedraagt als in een vacuüm.
2-Verander de onderzoeksvraag in: "Is de snelheid van licht in de lucht hetzelfde als die in een vacuüm?" en gebruik hetzelfde experiment om te bewijzen dat dit klopt.
3-Kies een nieuw onderwerp en onderzoeksvraag dat als hoofdstukken een hoofdstuk over straling en een hoofdstuk over vacuüm kan hebben.Hierbij komen jullie van pas, wat lijkt jullie de slimste keuze in deze situatie?
Het zou ook gewaardeerd worden als optie 3 je het handigst lijkt, je een voorstel hebt voor een onderzoeksvraag.Alvast bedankt,
Zakaria Chouhou 6VNT/NG aan het Avicenna Lyceum
-
Hey @zakaria-chouhou,
Wat een interessant onderwerp! Ik denk dat de opstelling die jullie docent beschrijft zeker goed uit te voeren is. Zoals je zelf al goed hebt opgemerkt zal er echter nauwelijks een verschil zijn tussen de lichtsnelheid of de breking van het licht in vacuüm of in lucht. Er zijn echter wel andere media waarin de breking veel duidelijker zichtbaar is, zoals glas of water. Ook zou je kunnen kijken wat het oplossen van bepaalde stoffen in water voor invloed heeft op de brekingsindex of de lichtsnelheid. En natuurlijk hoe dit dan komt.
Al met al denk ik dat alle drie de opties mogelijk zijn, je zult hier zelf de afweging in moeten maken. Wel zou ik dan het experiment wat uitbreiden en iets proberen te onderzoeken waar je vooraf het antwoord niet direct op weet, dat maakt je onderzoek al een stuk leuker.
- Als je voor optie één kiest, zou ik wel je hoofdvraag wat aanpassen. Deze is nu namelijk erg vaag. Met 'hoe gedraagt licht zich' kun je alle kanten op. En wat zijn 'normale omstandigheden'. Dit zou ik dan liever wat specifieker maken naar 'wat is de invloed van media A, B, C op de breking van het licht'. Hierbij kun je dan kijken naar vacuüm, lucht, water, glas of wat jij interessant vindt om te onderzoeken.
- Bij vraag 2 is je hoofdvraag goed geformuleerd. Als je voor deze vraag kiest, zou ik deze ook graag wat uitbreiden naar andere media om dit wat spannender te maken. Hou er wel rekening mee dat er een lineair verband is tussen de brekingsindex en de lichtsnelheid in het betreffende medium, zodat vraag 1 en 2 min of meer op hetzelfde experiment uitkomen.
- Is natuurlijk ook een optie, je kunt dan bijvoorbeeld kijken naar de voortplanting van het geluid in vacuüm of lucht, maar dat zou jammer zijn van je hoofdstuk over straling.
Hopelijk heb ik je hier een beetje mee kunnen helpen, maar als je verder nog vragen hebt, denk ik graag met je mee!
Groetjes,
Lennard