PWS Deltawerken
-
Ik ben Jeske, ik doe dit jaar eindexamen vwo 6, en daar hoort natuurlijk ook dat profielwerkstuk bij! Ik doe het over de deltawerken, en dan de natuurkundige kant ervan. Mijn hoofdvraag is: Zijn de deltawerken bestand tegen de huidige krachten? En bij mijn deelvragen ga ik uitzoeken welke krachten dat dan zijn (wind, water, maanstand) En of die krachten ook veranderen met de jaren (broeikaseffect). Ik zou graag ook proefjes doen met deltawerken en water. Bijvoorbeeld met hoeveel waterdruk een dijk breekt, of welke vorm het sterkst is, een holle of bolle stuwdam, of een rechte dijk. Heeft iemand misschien nog andere leuke ideeen voor proefjes? En kan ik op de TU Delft terecht, misschien bij Civiele Techniek, om proeven te doen?
Ik hoor het graag!
Groetjes, Jeske -
Hallo Joost,
bedankt voor je antwoord. Ik richt me mijn profielwerstuk inderdaad op een aantal keringen. Ik heb gekozen voor de stormvloedkering bij de Hollandse IJssel, de Maeslantkering, en de Oosterscheldekering. Deze drie bouwwerken zijn het interessants, de andere deltawerken zijn voornamelijk dijken.
Wat ik met mijn expirimenten wil testen is hoeveel water een waterkering kan tegenhouden, en wat de druk van dat water is. Als ik dan de waterdruk kan verhogen, wil ik kijken bij welke waterdruk de waterkering breekt, of het water erover heen stroomt. Wat ik dus nodig heb is een schaalmodel van dijken/waterkering in een bak met water, waar ik de waterdruk kan meten. En daar wil ik dan een beetje met water gaan spelen icon_smile.gif Is dit mogelijk?
Ik hoop dat mijn idee nu iets duidelijker is.
Groetjes, Jeske -
beste Jeske,
wat een leuk onderwerp om je profielwerkstuk over te doen.
Zoals jij waarschijnlijk wel weet bestaan de delta werken uit heel veel verschillende waterkeringen. Van dijken tot mechanische keringen die geopend en gesloten kunnen worden enz. Nu is het zo dat jouw vraag vrij breed is in het algemeen. Bij dit soort werken is het zo dat wanneer er 1 dijk het begeeft, dat dan het achterland overstroomt en dat dan de delta werken het niet gehouden hebben (een beetje het idee van de zwakste schakel in een ketting). Om elk onderdeel van de deltawerken er helemaal uit te lichten, is denk ik veel werk, dus zou ik persoonlijk kiezen voor het specificeren van een paar dijken of waterkeringen die gemaakt zijn te testen.
Voor de experimentjes. Had jij al een beetje een idee hoe je deze zou willen uitvoeren? Wat je erbij benodigd hebt. Als ik dit weet, dan kan ik wel even kijken wat de mogelijkheden zijn. Het waterlab is vrij druk bezet, maar ik zal het even navragen of het mogelijk is.
Graag hoor ik dus wat de uitvoering benodigd heeft.
met vriendelijke groet,
joost Willems -
beste Jeske,
ik zal even kijken wat mogelijkheden zijn hier op civiele techniek.
wat voor jou misschien sowieso leuk is om te doen. Even langsgaan bij de maeslandkering. Op onderstaand adres is daar informatie over te vinden:
http://www.keringhuis.nl/home_noflash.html
Nu weet ik zelf toevallig dat ze daar een schaalmodel in een waterbak hebben staan. (toen ik er een paar jaar geleden was, hadden ze die in ieder geval). Ook kunnen zij jou veel meer en specifiekere informatie geven over de kering en andere dingen omtrent de deltawerken.Andere links die nog leuk zijn:
http://www.deltawerken.com/330
http://www.svsd.nl/index.cfm?taal=en
http://en.wikipedia.org/wiki/Maeslantkeringje hoort nog van mij. Dit kan een klein weekje duren, voordat ik in contact kan komen met het vloeistoflab op civiele techniek.
met vriendelijke groet,
Joost Willems -
Beste Joost,
die site's kon ik inderdaad goed gebruiken. Weet je ondertussen al meer van het civiele lab? Ik zit nogal onder tijdsdruk, volgende week moet ik presenteren, en 12 maart is de deadline voor het inleveren van het profielwerkstuk. Is het nog mogelijk om voor die tijd naar Delft te komen?
Ik hoop dat je snel antwoord kunt geven.
Groetjes, Jeske -
hey Jeske,
voor een testje wat jij wilt, zou je in dit geval een waterkering na moeten maken. Deze op schaal in een bak zetten met stilstaand water, aangezien je de waterdruk wilt meten. Nu hebben wij deze schaalmodellen niet. Deze zouden dus nog gemaakt moeten worden. Vervolgens zou je het ook best wel thuis kunnen oefenen, in een aquarium of een rechthoekige bak (deze hebben ze vast wel op school). Maar het voornaamste probleem is de waterkering op schaal. Het maken hiervan gaat je waarschijnlijk niet lukken in zo'n korte tijd.
En nog voor de waterdruk. Deze is overal te berekenen (dit hoef je niet te meten. Dat heeft te maken met de diepte van het water, aangezien je het gewicht van water kan wegen).
Mocht je vragen hebben over hoe je de waterdruk kan meten, dan hoor ik het graag. Maar ik denk dus dat op zo'n korte termijn een proef met een schaalmodel niet gaat lukken.
ik hoop dat alles duidelijk is en mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag.
met vriendelijke groet,
Joost