PWS Wat is luminol en wat voor invloed heeft het op een moordzaak?
-
Ik wil voor mijn pws de onderzoeksvraag : ''Wat is luminol en wat voor invloed heeft het op een moordzaak?'' gebruiken. Ik was benieuwd of iemand al een pws heeft gedaan over luminol en mij daarvan een verkort iets over zou kunnen vertellen. Ik was ook van plan een proefje te doen dat met luminol te maken heeft. Misschien zelf luminol maken maar ik weet niet of dit een mogelijkheid is.
-
Hoi Isabelle,
Wat leuk om je pws over luminol te doen. Er zijn inderdaad al eenss scholieren geweest die over de werking van luminol hun pws gedaan hebben en ik kan je hiermee verder helpen. Allereerst zou ik je de tip willen geven om je onderzoeksvraag wat specifieker te maken. Deze is nu namelijk nog wat algemeen. Bovendien denk ik dat het juist interessant is om naar de werking te kijken van luminol en dat daarna in een deelvraag te koppelen aan de functie ervan in het forensisch onderzoek. Zelf luminol maken is mogelijk maar daar zijn wel bepaalde chemicaliën voor nodig, die waarschijnlijk te gevaarlijk zijn om zomaar te kunnen bestellen. Luminol zelf is wel te bestellen. Dus je zou ook kunnen kijken naar verschillende proefjes met luminol. Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat bepaalde schoonmaakmiddelen met chloor ook lichtgeven bij contact met luminol. Je kan dan kijken naar het effect van verschillende schoonmaakmiddelen op de lichtintensiteit (ik noem maar een voorbeeld). Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag en als je een keer wil videobellen kan dat natuurlijk ook.
Groetjes,
Barbara