modelleer- en/of simulatieprogramma's
-
Voor mijn pws ben ik aan proberen om zelf een brug te ontwerpen/door te rekenen. Ik vroeg mij af of iemand misschien een suggestie heeft voor een werkend simulatieprogramma die ik zou kunnen gebruiken.
Zelf wilde ik een boogbrug nemen, maar hierbij heb ik het probleem dat ik niet weet hoe ik handmatig de krachten in de boog uit moet rekenen. Ik heb gehoord dat dit meestal met een modelleerprogramma gedaan wordt. Heeft iemand hier misschien tips of over verwijzingen naar teksten over hoe ik dit kan doen? Of weten jullie hiervoor misschien een modelleerprogramma die ik zou kunnen gebruiken?
Kan iemand mij hiermee helpen?
-
Beste Caspar,
Wat is de hoofdvraag die bij deze modelleeropdracht hoort? Want een brug doorrekenen dat is flink werk! Gaat het je om het uitleggen van de principes? Dan kun je met goede bronnen een heel stuk komen. Zelf, als masterstudent, heb ik nog geen modelleerprogramma'sf voor boogbruggen gebruikt - de basis snappen is minstens even belangrijk.
Denk er maar eens over na, waarom heeft de boogbrug z'n vorm gekregen? Al eeuwenlang wordt er in overspanning namelijk met deze vorm gewerkt - het is een zeer oud constructieprincipe. Om dit principe enigszins te vereenvoudigen, wordt veelal de kettinglijn gebruikt. Zet een gelijk verdeelde belasting op een ketting, dan krijg de ketting een bepaalde vorm. Op dat moment ondervindt deze lijn enkel trekkrachten. Fixeer je deze ketting en draai je m om, dan geldt de situatie omgekeerd en heb je enkel drukkrachten (en dus geen buigende momenten). Gaudi gebruikte dit principe met zijn Sagrada Familia bijvoorbeeld en veel kathedralen zijn ook op basis hiervan gebouwd. Ik verwijs je graag naar deze uitleg die ik hier eerder over gaf.
Hopelijk ben je zo verder op weg, bij meer vragen hoor ik dat graag.
Groet,
Noor