Elasticiteitsmodulus



  • Hoi noor,

    ik had een vraagje over de elasticiteitsmodulus. Staal heeft een lagere elasticiteitsmodulus dan bijvoorbeeld beton maar wat zegt dit precies over deze materialen? Wanneer gebruik je welk materiaal in de bouw van een brug gelet op flexibiliteit en stijfheid? Vereist een brug juist stijfheid over de hele constructie of ook op sommige plaatsen flexibelere materialen?

    Groetjes,
    Gijs



  • Hoi Noor,

    Nog een vraagje, in de formule maximale doorbuiging(u) = (5 x q x l^4)/(384 x E I). Is u dan de spanning ->
    σ[N/mm^2]= F/A of is u dan de gelijkmatig verdeelde belasting? Als het de gelijkmatig verdeelde belasting is. Hoe bereken je deze dan?

    Groetjess



  • Bedoelde niet de u in de formule maar de q



  • Beste Gijs,

    In antwoord op je eerste vraag: Heb je al op wikipedia gekeken? Het beschrijft de Elasticiteitsmodulus als een materiaaleigenschap dat relatie legt tussen spanning en rek; zoals in de formule sigma=epsilon*E (waarbij de sigma voor spanning [N/mm2] en epsilon voor rek [-] staat). Je kunt je voorstellen dat als er spanning op een materiaal staat dat dit dan invloed heeft op hoe ver het materiaal rekt. Daar kies je het materiaal op uit.
    Wordt er echter een gebouw gemaakt - dan wordt er veelal eerst gekeken naar een esthetische ontwerpkeuze en daar horen bepaalde materialen bij. En, een brug vereist overal stijve materialen. Flexibele materialen, zoals rubber, daar heb je bij een sterke overspanning niets aan. Misschien wordt het als stootmateriaal toegepast hier en daar, maar constructieve eisen zal het niet hebben.

    Wat zijn je deelvragen eigenlijk? Waar werk je uiteindelijk naar toe?

    Bij vraag twee breng je zowel de doorbuiging als de spanning bijeen. Houd dit van elkaar gescheiden. Ik begrijp je vraag niet zo goed. De formule u (doorbuiging in mm) klopt voor een gelijkmatig verdeelde belasting. Spanning kent de eenheid N/mm2 en beschrijft, zoals je in deze formule aangeeft, de spanning voor een puntlast F (kN). De spanning tgv doorbuiging kan ook met de formule sigma=M/W met M als moment ((1/8qL^2) en W als weerstandsmoment ((1/6)bh^2). Beantwoord dit je vraag?

    Grt,
    Noor



  • Wat bedoel je daar mee te zeggen? Is er nog ergens onduidelijkheid over?

    Grt.


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.