PWS Krachten op boog



  • Beste allen,

    Mijn laatste schooljaar op het voorgezet Onderwijs is begonnen... Inmiddels zijn we alweer bezig met de profielwerkstukken.
    Omdat ik zeer geïnteresseerd ben in de studie bouwkunde, wilde ik mijn profielwerkstuk ook graag in die trend hebbenn. Na een zomervakantie nagedacht te hebben ben ik eindelijk met het volgende idee gekomen:

    Allereerst loopt er onder mijn school (Het Amsterdams Lyceum) een poort, met daarin zeer mooie bogen in Amsterdamse School. Boven de poort zijn er twee verdiepingen met lokalen.

    Mijn onderzoeksvraag luidt: Welke invloeden heeft een klas op de bogen wanneer ze van het ene naar het andere lokaal lopen?
    Met de krachten bedoel ik de span/druk/draag krachten van de boog zelf, en hoe de 'krachten' van de scholieren door de bogen worden geleid et cetera.

    Alle readers, ideeën, boeken, tips zijn welkom!!
    Ik hoop dat ik jullie hier genoeg mee geïnformeerd heb en dat jullie me ermee kunnen helpen!

    Groeten,
    Jonathan Tang

    Hieronder een foto van de binnenkant van de poort

    [img=PunBB bbcode test]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/Nl_504650_amst-lyceum_detail_02.jpg[/img]



  • Hallo,
    Wij zijn nu bezig met ons profielwerkstuk over bruggen en wij hadden een vraag over de krachten die een rol spelen op een boogbrug met een trekband. Onze vraag luidt nu: Welke krachten spelen op zo'n boogbrug behalve de zwaartekracht en normaalkracht een rol bij zo'n brug?

    Groeten
    Jamie en Ties



  • Ha Jonathan,

    Dat is een leuk bedacht onderwerp! De boog is een eeuwenoude methode voor een gedegen draagconstructie. Wanneer je deze link, vanaf pagina 30, bestudeerd, kom je al een heel eind. Wanneer je met je klasgenoten gaat rekenen, betekent dit dat alle leerlingen, heel wat puntlasten [kN] bijelkaar zijn. Dit noemen we ook wel de verdeelde q-last [kN/m].
    Heb je al nagedacht over wat je precies gaat onderzoeken wanneer de leerlingen [i]zich verplaatsen[/i]? Of stel je vooral de boogconstructie centraal en wil je deze architectonisch en mathematisch onderzoeken?

    Heb je nagedacht over hoofd- en deelvragen bijvoorbeeld? Ik ben benieuwd naar je opbouw.

    Wanneer je je ietwat hebt ingelezen, hoor ik graag meer. Succes.

    Noor


  • PWS TU Delft Team

    Haa Jamie en Ties!

    Leuk dat jullie dit onderwerp hebben gekozen! Er zijn vele krachten die op een brug werken. Met zwaartekracht bedoelen jullie waarschijnlijk het eigengewicht van de brug. Dit speelt inderdaad een grote rol bij de krachten op een constructie, en behoort tot de permanente belastingen. Naast permanente belastingen, heb je ook veranderlijke belastingen. Denk hierbij aan het verkeer op de brug, regen- en windbelasting. Ook zijn er uitzonderlijke belastingen, zoals een hevige storm, maar dit is misschien voor latere zorg.

    Hier staat een voorbeeld van de krachten op een brug. Je ziet dat er per soort belasting een belastingsfactor overheen gaat. Via deze link kan je lezen over veiligheidsfactoren en veiligheidsklassen.

    Met deze links komen jullie er waarschijnlijk wel uit. Als jullie verder nog vragen hebben kunnen jullie die altijd stellen!

    Groetjes Pauline



  • Hallo Pauline,

    Bedankt voor de reactie en hulp!

    Groeten Jamie en Ties


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.