Whitening tandpasta
-
Hoihoi, wij houden ons pws over whhitening tandpasta. De hoofd en deelvragen zijn als volgt:
Hoofdvraag:
Op welke manier is whitening tandpasta is staat om te zorgen voor wittere tanden?
Deelvragen:
Wat is de werking van whitening tandpasta?- werking van het gebit, idee achter whitening tandpasta, werkzame stoffen in whitening tandpasta
Wat zorgt voor de verkleuring van tanden? - oorzaken van tandverkleuring, soorten tandverkleuring, externe factoren die invloed hebben op tandverkleuring
Hoe ziet de werking van whitening tandpasta eruit in de praktijk? - gebruiksinstructies whitening tandpasta, hoe lang voordat de resultaten te zien zijn, voor welke bijwerkingen en beperkingen kan whitening tandpasta zorgen
Wat zijn de alternatieven voor whitening tandpasta? - andere procedures, natuurlijke manieren
Experiment
Alleen hebben wij nog geen idee voor een experiment. Zouden jullie ons hierbij kunnen helpen?
- werking van het gebit, idee achter whitening tandpasta, werkzame stoffen in whitening tandpasta
-
Hoi Sanne,
Wat een tof onderwerp! Ik snap inderdaad dat een proef bedenken voor dit onderwerp niet heel gemakkelijk is, maar gelukkig ook niet onmogelijk. Hebben jullie toevallig op het internet in de literatuur al gekeken naar onderzoeken naar jullie onderwerp? Misschien dat hier voorbeelden van experimenten te vinden zijn die jullie na zouden kunnen doen. Wellicht is er wel een materiaal te vinden is dat vergelijkbaar is met tandglazuur waar je dan de werking van whitening tandpasta op zou kunnen testen.
Verder zou je misschien ook kunnen kijken naar het opzetten van een proef waar je de werking van whitening tandpasta vergelijkt met alternatieve methodes voor witte tanden.
Een tip die ik jullie wil meegeven: gebruik Google Scholar voor wetenschappelijke artikelen en zoek ook in het Engels, dat geeft meer zoekresultaten.Mochten jullie een keer (online) willen spreken over jullie aanpak, dan kan dat ook!
Groetjes,
Barbara -
Hey @sannebronkhorst !
Ik wilde nog even op mijn collega @barbaragrinn aanvullen dat je bij slachthuizen vaak dingen als varkenstanden kan aanvragen.
Varkenstanden worden ook vaak verkocht als 'wild zwijntanden' voor aan kettingen of kunstwerken.Het is misschien mogelijk om deze tanden eerst zelf te kleuren, door ze bijvoorbeeld een tijd in iets als rodekoolsap te bewaren en ze vervolgens met hoge concentratie werkzame stoffen uit whitening te bleken. Hierbij kan je concentraties vergelijken en externe factoren bekijken.
Als je later graag iets in de biologie of medisch/klinisch vakgebied wilt doen, is dit een leuke proef waarbij je al met organische resten kan werken en leren wat daar bij komt kijken.
Groetjes, Tadjiro