PWS Pantheon
-
Hoi ik ben Sam en ik zit inmiddels al in v6. Op onze school is de planning van het PWS een beetje anders verlopen waardoor ik nu pas bezig ben met het opzetten van mijn onderzoek. Mij leek het erg interessant om mijn onderzoek te richten op het Pantheon uit de Romeinse tijd. Hier wil ik dan onderzoeken welke bouwtechnieken zijn gebruikt, en kijken of deze technieken in de hedendaagse architectuur ook worden gebruikt.
Echter vind ik het erg lastig om goede deelvragen, en zelfs de hoofdvraag, te formuleren. Misschien kunnen jullie mij hierbij op weg helpen? Of hebben jullie nog opmerkingen/ideeën over het onderwerp.
Graag hoor ik van jullie!
Groetjes Sam -
@samjansen
Hoi Sam,Excuses voor mijn late reactie.
Daar kan ik je mee helpen. Echter zou ik eerst willen weten welke vragen je momenteel hebt bedacht en waarom je deze niet goed genoeg vindt. Zo kan ik je meer sturing geven in de richting die voor een PWS relevant zou kunnen zijn.
Ik ben benieuwd naar de mogelijke hoofd- en deelvragen die je nu hebt bedacht en vooral naar de redenen waarom je vindt dat ze niet genoeg diepgang hebben.Met vriendelijke groet,
Stijn -
Beste Stijn,
Sorry voor mijn late reactie. Inmiddels ben ik al een eindje op weg met mijn onderzoek. Ik heb nu vragen samen met mijn begeleider gemaakt en zijn uitgekomen op het volgende:
Hoofdvraag:
Waarom hebben bepaalde bouwtechnieken, gebruikt in het pantheon, vandaag de dag nog nut?Deelvragen:
Welke bouwtechnieken zijn in het pantheon gebruikt, en waarom?
Waarom worden sommige bouwtechnieken in het Pantheon vandaag nog steeds gebruikt?
Waarom zijn bepaalde technieken vervangen door nieuwere bouwtechnieken?Ik mis alleen nog een praktisch deel voor het onderzoek, wat ik dus zelf kan uitvoeren. Eerst zat ik te denken aan het namaken van maquettes en daarmee bepaalde druk te meten, maar ik ben bang dat ik dat niet voor elkaar ga krijgen vanwege de beschikbare tijd en materialen. Heeft u misschien nog een ideeën of suggesties in welke richting ik moet denken voor een praktisch onderzoek rondom de bouwtechnieken van het Pantheon.
Ik hoor het graag, u kunt mij ook mailen via samjansen2005@gmail.com
Daar zal ik waarschijnlijk sneller reageren :)Groetjes Sam Jansen
-
Geen probleem!
Je zou een verouderde bouwtechniek kunnen analyseren en vergelijken met een methode die het heeft vervangen. Welke bouwtechniek denk je dat je relatief makkelijk op schaal kan nabootsen? Hierbij is een maquette die op het Pantheon lijkt, niet per se noodzakelijk, het gaat om het mechanisme. We kunnen erover sparren in een videocall, lijkt je dit wat?Groeten Stijn
-
Stijn Smits
Beste Stijn,
Dit lijkt me een super goed onderzoek! Dit sluit ook mooi aan op de deelvragen waar ik kijk naar oude technieken en moderne technieken. Ik zat te denken om een koepel te maken van cement (we hebben thuis nog snelbeton liggen). Ik kan dan twee koepels maken, eentje onverstevigd zoals het pantheon, en eentje met een versteviging (bijvoorbeeld ijzerdraad) zoals gewapend beton. Klinkt dit als een behaalbare opgave?Waar ik nog wel tegen aan loop is hoe ik dan het beste de twee verschillen kan analyseren, meten, bereken etc. Heb jij hier nog ideeën over?
In ieder geval super bedankt voor de hulp tot nu toe!
Groetjes Sam