PWS Krachten in combinatiebrug
-
Beste Joost,
Wij zitten hier met een aantal vragen. Wij hebben laatst bij jou een workshop bruggen bouwen gevolgd en zijn al een heel eind gevorderd. Nou hebben we ook al een paar resultaten. Echter zijn we niet van mening dat deze resultaten goed zijn. Onze deelvragen zijn:
Heeft het aantal brugdelen van de brug invloed op de massa die de brug kan dragen?
Wij hebben bruggen gebouwd uit balsahout. We hebben bij deze deelvraag gekozen voor 1,2,3 en 4 brugdelen.
Wat een brugdeel is kun je in deze foto zien:
http://i224.photobucket.com/albums/dd52/jimhaha/PWS/_MG_2346.jpg
http://i224.photobucket.com/albums/dd52/jimhaha/PWS/_MG_2343.jpgNou zijn er de volgende resultaten uit gekomen:
1-4-10-13 kilo's. in respectievelijk 1 tot en met 4 brugdelen.Kan dit kloppen?
Onze tweede deelvraag ging over de hoogte van de brug. We hebben hiervoor 10, 20 en 30 cm en onze resultaten waren 3.25-3.9-8.33 kg
Kan dit kloppen?
Over onze derde deelvraag twijfelen we. We hebben drie opties waarvan er al eentje is weggevallen.
- ipv een schuine balk aan elke kant maken we er 2 van.
En dan verdelen we de horizontale en de verticale balken door 2 en 3 en maken de schuine balken op deze punten vast. Dit zal weinig zin hebben omdat de krachten niet direct op de grond afgevoerd worden. - We zorgen ervoor dat alle krachten direct op de grond afgevoerd worden, de balken komen dan onder elkaar. Het probleem is dat we niet genoeg "grond" hebben om dit af te voeren.
- We zorgen ervoor dat de schuine balken naast elkaar liggen. Zo hebben we genoeg plaats. We weten alleen niet of we ongewenst andere factoren veranderen dan we eigenlijk willen.
Heeft U hier nog theorie of enige tips bij?
MvG
Luuk Hovens
Jimmy Hendrickx - ipv een schuine balk aan elke kant maken we er 2 van.
-
Beste Luuk en Jimmy,
over de eerste twee deelvragen, dat kan inderdaad kloppen. Als je naar de theorie kijkt, dan is het logisch, dat meer brugdelen meer kunnen houden. De krachten worden verdeeld over meerder delen. Dat de verhoudingen niet helemaal zijn zoals je in eerste instantie verwacht kan met veel dingen te maken hebben (net wat verschillen in de constructies, de zogeheten constructiefouten, maar het kan ook zijn dat het te maken heeft met de torsie en dat een brug met meer delen stijver wordt, dat kan ik zo ook niet zeggen, dan zou ik moeten zien hoe ze kapot zijn gegaan).
Over de derde vraag snap ik niet helemaal wat jullie bedoelen. Zouden jullie dit misschien iets anders uit kunnen leggen, of misschien even tekenen en dan inscannen. Dan kan ik het even bekijken.
Zo te zien lukt het allemaal wel met de experimenten verder. Ziet er goed uit, ben benieuwd naar jullie uiteindelijke rapport.
Laat maar even weten hoe het zit bij de derde vraag.
groetjes,
Joost