pws over golfbrekers
-
hallo lezer :P
Ik ben Raldi, zit op dit moment in 6 vwo van het kandinsky college in Nijmegen, en doe (samen met mijn profielwerkstukpartner) mijn profielwerkstuk over golfbrekers. Onze hoofdvraag is : Wat werkt beter, een stabiele golfbreker of een bewegende golfbreker?
We hebben al een theoretisch gedeelte gedaan, zelf 2 kleine golfbrekers gemaakt (bewegend en staties) en deze uitgetest. Het was onze bedoeling om deze golfbrekers nu in een grotere schaal te maken, en deze dan ook uit te proberen. Dit wouden we in eerste instantie op de universiteit van Utrecht doen, ze hebben daar een mooi apparaat voor maar dat mochten we niet gebruiken. Zij verwezen ons door naar TU delft, en mijn vraag is dan ook of jullie een apparaat hebben waarin we onze golfbrekers kunnen testen, en of we deze zouden mogen gebruiken. We hebben de golfbrekers dus al wel op kleine schaal gemaakt, en deze getest door golven te maken met je handen, maar nu willen we het wat professioneler aanpakken.
Alvast hartelijk bedankt!
Raldi -
beste Raldi,
golfbrekers zijn een interessant onderwerp. Wel vraag ik me nog het een en ander af. Op wat voor schaal wil je ze maken en hoe wil je ze belasten. Met golven, of met trillingen? Graag wil ik jullie helpen met je onderzoek en hoe je je experimenten gaat uitvoeren. Alleen verwacht ik dat het waterlaboratorium op de TU Delft niet de mogelijkheden heeft hiervoor. De opstelling waar dit in kon is een jaar geleden opgeheven en een eventuele andere opstelling is praktisch altijd in gebruik. Wel kan ik met jullie meedenken.
Een paar vragen:
- hoe ziet een bewegende golfbreker eruit?
- Hoe wil je de golfbreker belasten?
- van wat voor materiaal is het gemaakt?
- wat voor apparaat hebben ze in Utrecht?
Laat maar even weten. Ik help jullie graag verder.