Warmte en geluidsisolatie
-
ik houd mijn profielwerkstuk over warmte- en geluidsisolatie met betrekking tot woningen..
ik ben een eindje op weg, alleen heb ik niks kunnen vinden over de geschiedenis van de wetgeving met betrekking tot isolatie in woningen. Ik heb wel wat epc-waardes gevonden vanaf 1995, maar ik zou graag wat uitgebreidere informatie willen, ook algemenere informatie over de geschiedenis van de wetgeving. bijvoorbeeld sinds wanneer er wetgeving over isolatie bestaat en hoe zich dat in de loop van de tijd heeft ontwikkeld..ik hoop dat jullie me kunnen helpen,
alvast bedankt! Annemieke
-
beste Annemieke,
naar aanleiding van jouw vraag ben ik even op internet rond gaan kijken. Het eerste bouwbesluit is gemaakt in 1992. Zie ook onderstaande wiki link.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bouwbesluit
Dit zou dan denk ik betekenen dat sinds 1992 er pas eisen zijn voor de nieuwbouw.Onderstaande site kan je het bouwbesluit zien van 1993. Hier zal ongetwijfeld ook het eea in staan.
http://www.bouwbesluitonline.nl/default.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Over de geschiedenis. Wil je vooral weten wat de ontwikkelingen in de wetten zijn geweest, of wil je vooral de redenen weten? Ik hoor graag van je en dan kan ik je waarschijnlijk weer verder helpen.
met vriendelijke groet,
Joost -
Hoi Joost,
alvast heel erg bedankt, hier heb ik zeker wat aan!
Ik wist inderdaad dat het eerste bouwbesluit in 1992 is gemaakt,
maar ik had wel verwacht dat er al eerder regels waren opgezet over isolatie.Ik wil vooral iets weten over wanneer welke regels allemaal gemaakt zijn, zodat ik die allemaal op een rijtje kan zetten. En ook dan de redenen erachter, waarom ze juist die wetten hebben opgesteld, en waarom toen. Want ik had verwacht dat er 20 jaar geleden ook al wel wetten en regels waren, waarom is dat dan niet eerder gebeurd dan 1992?
Ik hoop dat u hier iets over kunt vertellen, dat zou mij erg helpen!
Annemieke
-
Regelgeving/wetten Geluidshinder
Hist.achtergrond:
In 1968 werd er aan de Gezondheidsraad(adv.org. van de regering)-door wie is mij onbekend,maar wrs.het Ministerie van Volksgezondheid.
om advies uit te brengen over maatregelen waarmee geluidhinder in het belang van de volksgezondheid beteugeld kon worden. Het in 1971 uitgekomen rapport was een belangrijke basis voor het opstellen van het wetsontwerp geluidhinder.
Er waren minist.circulaires van 1973 en 1974 met aanbevelingen van geluidsimmesie-niveaux (niet van geluids-emissies!)
Verder waren er reeds een Wet van 2 juli 1934 stb.352 en wet van 15 mei 1952 stb 274 mbt de hinderwet en hierbij het voorkomen van dat bedrijven naar buiten toe gevaar,schade of hinder veroorzaken (1952).
In het Hinderwetbesluit van 1952 werden bedrijfscatagorien van bedrijven opgesomd,die onder de wet vielen.
De eerder genoemde wet van 1934 was een veiligheidswet en bemoeide zich met het voorkomen en beperken van geluidshinder in een bedrijf.Meer info zul je kunnen halen bij het huidige Ministerie,dat zich bezig houd met milieuzaken.
Uit eigen ervaring: In de jaren 1950/60 werd er -reeds voor de komst van het aardgas in ca.1974- werd er aandacht besteed aan woning-isolatie door iso-glas en spouwisolatie.
Mijn studieboeken van Jellema,Meischke en Mueller van 1950 behandelden reeds geluids- en warmte-isolaties,dus reeds voor 60 jaren en ik neem aan dat er voor WOII ook reeds over geschreven werd. -
Hoi Annemieke,
Ik heb hier in ieder geval voor je de volledige wet geluidshinder gevonden. . Heb hier verder ook wat gevonden: link . Ik kan niet zo goed vinden hoe deze wetten door de jaren heen zijn veranderd. Als ik jou was zou ik daarvoor iemand benaderen die meer kennis heeft over het onderwerp. Benader bijvoorbeeld zo;n site of eventueel de overheid? Als je wat specifiekere vragen hebt kunnen we je altijd helpen!
Groetjes,
Joost -
beste Annemieke,
er zijn een aantal reacties geweest op jouw topic. Kun je hier iets mee, of heb je nog meer informatie nodig of snap je het eea niet? Dan hoor ik het wel en kan ik je misschien nog verder helpen.
met vriendelijke groet,
Joost -
beste Annemieke,
mooi dat we je hebben kunnen helpen en dat het allemaal gelukt is. Ik ben benieuwd naar het resultaat en succes met het voorbereiden van de eindexames over een paar maandjes.
met vriendelijke groet,
Joost -
Ja, ik heb heel veel aan alle hulp gehad, ik heb inmiddels mijn pws ingeleverd!
Heel erg bedankt,
Groetjes Annemieke