PWS proef bouwkunde
-
Wij houden ons pws over bouwkunde en wij willen graag een proef doen waarin wij verschillende constructies testen. Hoe zouden wij dit moeten doen?
-
beste Laura,
hebben jullie al contact met mensen vanuit de TU, of zijn wij de eerste die jullie benaderen?
Ik weet niet of dit alles kan gaan lukken, maar vroeg me nog even wat af. Hoe groot worden de schaalmodellen?
De materiaalkeuze heeft zeker invloed op de eigenschappen van een materiaal. Denk bijvoorbeeld als je een balk maakt van hout, dat deze waarschijnlijk andere eigenschappen zal vertonen dan een van staal. Eigenschappen van materialen is best wat over te vinden op het internet, mocht dat niet lukken, kan ik jullie ook wel helpen. Wel zal ik dan precies moeten weten wat jullie willen weten voor materiaaleigenschappen.
Weten jullie al hoe jullie alles gaan doorrekenen?
De wind is waarschijnlijk lastig te meten. Er is wel een windtunnel op de TU, maar daar kan je geloof ik niet kijken naar de sterkte van de constructie, maar naar de windstromen langs een constructie.
hoop jullie zo weer wat geholpen te hebben.
met vriendelijke groet,
Joost -
Wij zijn van plan om een afspraak te maken met TU Delft voor onze proef en de ontwerpen die wij voor de schaalmodellen nodig hebben. Wij willen vier (draag)constructies uittesten onder verschillende factoren (trilling, drukkrachten, windkracht).
Welke materialen zouden wij voor onze proef kunnen gebruiken voor de schaalmodellen? Wij dachten zelf aan hout, plastic, metaal of zelfgegoten beton. Heeft materiaalkeuze veel invloed op onze resultaten?
Verder vroegen wij ons af of het mogelijk is om windkracht (externe factor wind) te meten en zo ja, hoe wij dit kunnen doen?
-
beste Laura,
dit kan zeker. Weet je al hoe de constructies eruit gaan zien? Dan kan ik jullie verder helpen.
Als ideeen, kan je denken aan gewichten hangen aan de constructie, massa erop leggen of aan de zijkant aan de constructie trekken.
met vriendelijke groet,
Joost