PWS Aardbevingen in Groningen
-
Hoii,
Ik maak een profielwerkstuk over de aardbevingen in Groningen en ik zou graag willen onderzoeken of het mogelijk is om het aardgasveld op te vullen met CO2. Ik heb zelf al wel wat bronnen gevonden, waarin staat dat het geen optie is, maar ik zou er toch graag meer over te weten willen komen. Is het mogelijk om hiermee een proef te doen bij de TU Delft? Als hoofdvraag heb ik: Is het mogelijk om het aardgasveld in Groningen te gebruiken voor CO2-opslag en zo aardbevingen in de toekomst te voorkomen?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Als de CO2 opslag uiteindelijk geen optie blijkt te zijn, wil ik misschien ook nog nadenken over andere oplossingen.Alvast bedankt!
Roos Scholte
-
Beste Roos,
Je hoofdvraag is interessant en actueel. Wat zijn je deelvragen tot nog toe? Beschrijf je bijvoorbeeld al ergens wat aardbevingen zijn/hoe deze ontstaan? Pas wanneer je de basis kent, kun je verder naar oplossingen zoeken. Je verbindt het opvullen van CO2 met het voorkomen van aardbevingen - neem je ook in rekening dat er ook over CO2 opvulling wordt nagedacht zonder dat dit te maken heeft met het voorkomen van aardbevingen?
Heb je al een proef in gedachten? Ik kan je nu niet zomaar helpen, misschien heb je al wat specifiekere ideeën?grt.
Noor -
Hey Noor,
Bedankt voor je reactie! Ik heb de volgende deelvragen:
-Wat zijn aardbevingen?
- Hoe ontstaat aardgas?
- Hoe zijn de aardbevingen in Groningen ontstaan? (NAM)
- CO2-opslag in (lege) aardgasvelden (Hoe/Wat/Waar)
- Is CO2-opslag mogelijk in Groningen?
- Verhelpt CO2 opslag het aardbevingsprobleem?
- Zijn er eventueel nog andere mogelijkheden?De deelvragen 1 t/m 3 heb ik al beantwoord.
Ik kijk inderdaad ook naar CO2 opslag op andere plaatsen.
Bijvoorbeeld onder de Noordzee en ik hou rekening met de voor en nadelen ervan. Een proef is misschien toch niet zo handig. Ik zou niet zo goed weten, wat ik dan wil onderzoeken. Ik ben eigenlijk opzoek naar informatie over CO2 opslag in relatie tot aardbevingen en of het mogelijk is op CO2 op te slaan in een aardgasveld die nog gebruikt wordt.Groetjes,
Roos -
Ha Roos,
Het klinkt alsof je al aardig op weg bent. Toch zou ik de volgorde van je deelvragen ietwat wijzigen. Jouw hoofdonderzoek draait namelijk om CO2 opslag en het lijkt me daarom, voor de lezer, duidelijker als je eerste vraag begint met - wat is CO2 opslag/ wat is aardgas. Dat daarna pas de aardbevingen aan bod komen. Op deze manier hoef je namelijk niet [i]alles[/i] over de aardbeving te behandelen - je kunt je dan focussen op enkel die aardbeving die ontstaat door aardgas onttrekking. Noem dit ook in je uitleg.
Op google is vast veel informatie te vinden over CO2 opslag, kijk ook eens op youtube! Misschien is het een idee iemand te interviewen die hiermee bezig is? Of heb je misschien al interview contacten - ik zie de NAM staan achter n deelvraag.
Je laatste deelvraag voegt niets toe aan het beantwoorden van je hoofdvraag. Dus denk er goed over na hoe je, als je de deelvraag wel wilt behouden, je hoofdvraag nog kan aanpassen. Immers, je onderzoekt of [i]het mogelijk is om het aardgasveld in Groningen te gebruiken voor CO2-opslag en zo aardbevingen in de toekomst te voorkomen[/i] en niet of er nog andere opties beter werken. Let hier goed op.
Succes.
Grt.
Noor