Aardbeving simuleren
-
hallo mijn naam is Ralf Höppener ik doe 6 atheneum. en ik moet dit jaar een profiel werkstuk doen. ik wil met mijn profiel werkstuk bekijken welke structuur voor flatgebouwen het handigst is als je kijkt naar aardbevingen alleen, dmv van de proef in dit filmpje. (http://www.youtube.com/watch?v=vBmx_rfQc3s&feature=relmfu) (7:05). ik wil de simulator maken die op het tijd stip van 7 minuut 06 wordt getoond. en dan met een spaghetti model stap-voor-stap een betere constructie maken. Als u mij daarin een begin kan geven zou ik dat zeer oprijs stellen. of als je er meer informatie over hebt of informatie over mijn onderwerp.
-
Ha Maxim en Harm,
Jullie hebben je zeker al aardig verdiept in de opbouw van jullie werkstuk, leuk. Toch mis ik nog, en die is zeker belangrijk voor de afbakening van jullie onderwerp, een hoofdvraag. Het is bepalend voor de rest van je deelvragen, hoe je deze hoofdvraag formuleert. Natuurlijk kun je de afbakening extra toelichten nog - maar die allereerste vraag is wel degelijk van belang en kan niet zomaar in een zin gegoten zijn zoals jullie dat nu hebben: Aardbevingsbestendig bouwen.
Hoofdstuk 2; De manier waarop de vraag nu geformuleerd is, gaan jullie ervan uit dat de aarde trilt. Probeer de vraag zo te formuleren dat je erachter komt [i]of[/i] de aarde trilt of niet.
Hoofdstuk 3: Er zijn veel materialen aardbevingsbestendig - het ligt er echter aan [i]hoe[/i] deze zijn gedimensioneerd (afmetingen) of geconstruceerd.
Hoofdstuk 4: Op de goede weg, maar er zijn tal van manieren om een constructie stabiel te maken. Er gelden natuurlijk basisregels die kunt je bespreken. Het is mogelijk een idee om al van een standaard constructie uit te gaan en deze te analyseren. Hoe kun je deze constructie aardbevingsproef maken bijvoorbeeld?
Hoofdstuk 5 draait om resultaten. Welke resultaten? Denk eerst eens na over het experiment. Misschien willen jullie wel langs het Science Center komen om de aardbevingsvloer te gebruiken.
Denk nog eens goed na over de opbouw van jullie werkstuk. Dit kost tijd maar er geldt niet voor niets [i]goed begin is het halve werk[/i]. Check ook wat andere topics op het forum. Er zijn veel mensen jullie voorgegaan met dit onderwerp.
Bij meer vragen hoor ik dat graag.
Voor nu; aan het werk. Succes!
Gr,
Noor -
Geachte,
Heer/ Mevrouw
Ik , Maxim Spijkers en Harm Theeuwkens uit Vwo 6 van Het Montessori Lyceeum te Rotterdam houden ons ProfielWerkstuk over Aardbeving bestendig bouwen.
Het begrip is natuurlijk erg breed. Dus wij vroegen ons af of u of een van uw collega's ons nadere informatie zou kunnen sturen die geschikt zou kunnen zijn voor onze eindpresentatie.
Wij willen beiden na onze middelbare school bouwkunde gaan studeren, we wilden daarom een onderwerp kiezen dat met onze studie te maken heeft. Het leek ons interessant om ons te verdiepen in aardbeving bestendige gebouwen, want het is de laatste tijd veel in het nieuws geweest. Het is een belangrijk en veel besproken onderwerp.Hieronder bevindt zich een kleine opstelling van hoe wij te werk zullen gaan:
Hoofdstuk 1: Inleiding
-
Inleiding op de probleemstelling
-
Probleemstelling
-
Begrenzingen en aanpak
Hoofdstuk 2 - Hoe trilt de aarde? (Eerst willen we weten hoe de aarde beweegt, golven, platen, aardoppervlak)
-
Welke krachten komen bij een aardbeving kijken? (resonantie, eigen frequentie)
Hoofdstuk 3- Welke materialen zijn aardbeving bestendig?
-
Betaalbare constructies
Hoofdstuk 4- Hoe maak je een stabiele constructie? (Wat is stabiel)
-
Hoe stort een gebouw in bij een aardbeving?
Hoofdstuk 5: Resultaten
Hoofdstuk 6: Conclusie en visie
Bronnen
Bijlage: Logboek, Plan van aanpak
VoorwoordMet ons profielwerkstuk proberen wij er achter te komen Welke aardbevingsbestendige bouwstructuur ervoor zorgt dat een gebouw de minste schade oploopt. Wij zijn tot dit onderwerp gekomen, omdat we allebei veel van Natuurverschijnselen houden en beide er vaak niet bij stil staan wat er allemaal in een huis afspeelt. Ook hebben wij voor dit onderwerp gekozen, omdat aardbevingen vaak in het nieuws voor komen door middel van natuur rampen maar ook kleinschalige aardbevingen zoals de aardbevingen in Groningen, en het dus erg actueel is. We zijn daardoor erg benieuwd Hoe men aardbeving bestendig bouwt. Het leek ons leuk om zelf te onderzoeken hoe je een aardbeving bestendig gebouw maakt en hiervan een ontwerp te maken. Om een aardbeving bestendig gebouw te maken moeten we natuurlijk veel informatie vergaren. Er is veel belangrijke informatie nodig:
- hoe een aardbeving schade aanricht,
*hoe een aardbeving beweegt, - hoeveel kracht er achter een getal (PGA en PGV)zit *hoe een gebouw instort door een aardbeving.
- welke materialen aardbeving bestendig zijn Grote steden gelegen op breuklijnen in de aarde, hebben altijd al last gehad van aardbevingen. Elk jaar wordt er voor miljarden euro's aan schade aangericht en vallen er velen slachtoffers door aardbevingen. In Japan is in het voorjaar van 2011 door een aardbeving grote schade aangericht. Hierdoor is er een meltdown geweest in een van de kernreactoren van het land. Dit bewijst weer dat het belangrijk is om gebouwen, voornamelijk in risicogebieden, aardbeving bestendig te maken.
Met vriendelijke groet,
Maxim Spijkers Vwo 6
-
-
Deze vraag is hier beantwoord.