Aerodynamica papieren vliegtuigjes
-
Beste TU Delft studenten,
Wij zijn Maarten en Sjoerd, leerlingen in de 6e klas van Gymnasium Beekvliet, en wij doen ons profielwerkstuk over de aerodynamica van papieren vliegtuigjes. We zijn zelf door veel op internet te zoeken al veel te weten gekomen over de theorie achter papieren vliegtuigjes. We hebben een onderzoekje opgezet waarbij we verschillende modellen met een mechanisme afschieten en de vlieg/zweef prestaties met elkaar vergelijken. Ook hebben we hierbij met verschillende afschiethoeken gewerkt. We hebben basistheorie over lift, drag, zwaartekracht, thrust en stabiliteit gebruikt om een hypothese op te stellen voor hoe de modellen zullen presteren. We hebben eigenlijk geen vragen meer over deze basistheorie.
Een paar vragen die verder wel bij ons opkwamen, zijn de volgende:
Welke invloed heeft de stand van de vleugels (anhedraal of dihedraal) op de prestaties van papieren vliegtuigjes?
Heeft de temperatuur van de lucht invloed op de luchtweerstand en hoe significant is deze/wanneer wordt deze significant?
Hoe kan een vliegtuig in een 'deep-stall' terechtkomen? We zijn dit fenomeen tegengekomen bij het afschieten van het model 'Martin' onder een hoek van 45°. Bij andere metingen is dit gelukkig niet voorgekomen.
Hoe kan worden verklaard dat bij het gooien van het wereldrecord (2012) het vliegtuigje zo vliegt, dat het eerst omhoog stijgt, en vervolgens met grote snelheid daalt? Het lijkt alsof het vliegtuigje tijdens het dalen weer meer lift krijgt ondanks de scherp dalende hoek. Hierdoor krijgt de baan van de vlucht de vorm van een soort bergparabool. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=wedcZp07raE
Kijk maar welke vragen jullie kunnen/willen beantwoorden.
Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoord!
Met vriendelijke groet,
Sjoerd en Maarten
-
Best Sjoerd en Maarten,
Leuk project, hieronder wat hints voor het beantwoorden van de vragen:
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Dihedraal
- T heeft invloed op rho, heeft invloed op….
- Deep-stall is alle lucht ‘losgelaten van de vleugel en heeft de vleugel eigenlijk z’n aerodynamische prestaties verloren. Gaat gepaard met veel drag door turbulente luchtstroom en lage lift.
- Toenemen van invalshoek zorgt voor toename in lift - vleugel overtrekt - pitcht naar beneden - negatieve invalshoek zorgt voor afname lift.
Succes!
Mvg,
-
Storm Holman
Beste Storm,Heel erg bedankt voor je reactie. We hebben de informatie goed kunnen gebruiken bij het maken van ons verslag.
Mvg,
Maarten en Sjoerd
-
Geen probleem jongens,
Storm