Morphing mechanisme
-
Beste TU Delft,
Ik ben Robin van Peenen. Ik ben opzoek naar een expert voor mijn meesterproef.
De school waar ik Technasium volg is het Northgo College te Noordwijk.
De technator die mij begeleid is mevrouw Meijer - van der Klugt.Mijn opdrachtgever is dhr G. Heuer. Hij is werkzaam voor de firma Fokker. Wereldwijd is Fokker, een belangrijke speler in luchtvaartindustrie met onder andere grote klanten als: Airbus, Boeing en Gulfstream. Fokker is marktleider in product- en technologieontwikkeling om vliegtuigen efficiënter, effectiever en milieuvriendelijker te maken. Fokker produceert staarten, vleugel systemen, romp panelen en componenten voor belangrijke platformen variërend van helikopters tot en met business jets en van militaire gevechtsvliegtuigen tot en met verkeersvliegtuigen. Door middel van innovaties op het gebied van materialen, zoals lichtgewicht composieten, en geavanceerde productieprocessen, zoals 3D printen en automatisering, draagt Fokker bij aan een lagere uitstoot van schadelijke gassen, het verlagen van het vliegtuiggewicht en het verbeteren van comfort van passagiers.
De opdracht luidt: Bedenk een morphing mechanisme, constructie of concept dat ervoor zorgt dat de flaps wel naar beneden kunnen, maar er geen gat ontstaat tussen de flaps en de zijde liggende componenten. Hou er wel rekening mee dat het morphing mechanisme, constructie of concept ook een bepaalde luchtdruk moet kunnen weerstaan en stevigheid kan behouden na een x aantal keer gebruik.
De hoofdvraag luidt: “Op welke manier is het mogelijk een morphing mechanisme, constructie of concept te laten vrijbuigen?”Dit zijn de deelvragen:
Welke morphing concepten zijn er?
Welke structuren/vormen zijn een optie voor morphing?
Welke materialen worden gebruikt in vleugel componenten van vliegtuigen?
Hoe verstevigen we materialen?
Ik ben van plan om de aankomende tijd onderzoek te gaan doen om de deelvragen te beantwoorden. Ik heb al een aantal bestaande oplossingen en mogelijke oplossingen.Ik zou graag expertise kunnen gebruiken tijdens het onderzoek en het uiteindelijk ontwerpen van de oplossing.
Met vriendelijke groet,
Robin van Peenen
Leerling te Northgo College te Noordwijk
6 VWO -
Hi Robin,
Bij deze ben ik je expert, erg leuk onderwerp. Hier alvast een filmpje ter inspiratie: https://www.youtube.com/watch?v=bC5BUuDFhmg
Jullie kunnen hier terecht voor vragen!
Succes!