Poollicht
-
Geachte Student,
Wij zijn Anna, Bernd, Hester en Jasper (vwo 6) en we zijn voor ons PWS bezig met onderzoeken hoe we poollicht kunnen nabootsen. We hebben al een hoop ideeën en informatie opgezocht over poollicht. We hebben ook al twee mogelijke experimenten gevonden en uitgewerkt (zie bijlage). We hebben de voorkeur om experiment 1 te doen. Is dit mogelijk en zou u ons daarmee willen helpen?
We zien uw reactie snel tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Anna, Bernd, Hester en Jasper
Link: https://drive.google.com/file/d/1hqrRm4ZKbcfpKXHyRl9bbKJ-YvjxRDWc/view?usp=sharing
-
Hoi allemaal! ik bekijk graag jullie onderzoeken, maar ik heb geen toegang tot jullie drive! kunnen jullie mij toegang verlenen? Als het goed is hebben jullie nu een mail van google met mijn email adres.
groeten Coco -
Hallo Coco,
Excuses dat het zo lang duurde, maar we hadden een drukke toetsweek. We hebben ernaar gekeken en als het goed is staat het bestand nu voor u open, maar we kunnen in het geval dat het niet open staat een mailtje sturen met het bestand erbij. Heeft u een email adres waar we het bestand eventueel naartoe kunnen sturen?
Alvast bedankt,
-
hoi! wat de natuurkunde betreft ziet het er goed uit. Hebben jullie ook al nagedacht hoe jullie aan alle onderdelen komen? het lijkt mij een erg moeilijke proef als amateur zelf te bouwen. Ik denk dat deze proef erg moeilijk zal zijn uit te voeren. Hebben jullie dit al met je docent overlegd? Als het zou lukken zou het heel knap zijn!
-
Hallo Coco,
Wij hebben het met onze docenten besproken en we hebben al een neon-gasontladingsbuis op onze school. Dus dat is zeer positief, echter is dit een soort lamp en kunnen we er niet echt een proefje mee uitvoeren.
Voor ons proefje was ook een condensator nodig om de elektronen op de neonbuis af te schieten. Voor neon is daar een voltage van tussen de duizend en tienduizend volt voor nodig. De TOA's vinden dit te gevaarlijk om op school uit te voeren en willen ons daar dus niet mee helpen. Ze zijn wel bereid ons te helpen met een andere proef, maar we willen toch graag de proef met de gasontladingsbuis uitvoeren. Deze proef kan volgens ons namelijk het best poollicht nabootsen.
Is er wellicht een mogelijkheid om deze proef op de TU Delft uit te voeren en dat we dan eventueel binnenkort langs kunnen komen? Zo niet, weet je anders een ander proefje wat makkelijker uit te voeren is zodat we het zelf kunnen uitvoeren? We horen het graag van je.
Met vriendelijke groet,
-
Ik moet jullie helaas teleurstellen, deze proef is niet uit te voeren op de TU Delft. Ik weet even niet een manier hoe we dit toch zouden kunnen doen. Wat voor een proef stelden de TOA's voor om te doen?
-
Hallo Coco,
Dat is vervelend, maar we hebben het al eerder aan onze TOA gevraagd, maar die weten ook geen andere optie. Wel hebben we een andere proef uit kunnen voeren met een druif voor het vormen van plasma, maar dat is ook niet exact wat we willen.
Volgende week gaan we naar een expert op het gebied van Poollicht. We mailen u als we terug zijn, want wellicht levert het een nieuwe proef op waarbij we hulp nodig hebben.
Met vriendelijke groeten,
Anna, Hester, Jasper en Bernd
-
leuk! ik ben benieuwd, veel succes!
-
Hallo Coco,
Na ons bezoek aan Eindhoven hebben we een aantal tips gekregen voor zelfuitvoerbare experimenten. Deze zijn goed gelukt. We hebben nu geen ideeën meer voor experimenten en we denken ook niet dat we je hulp nog nodig zullen hebben. We willen je wel heel erg bedanken voor je moeite.
Met vriendelijke groet,