PWS Magneet Zweeftrein, voortstuwing
-
Hallo mensen van het forum/TU Delft studenten,
Wij maken voor ons profielwerkstuk een model van een zweeftrein.
Dit doen we door de trein met permanente magneten te laten zweven en met elektromagneten voort te stuwen. Tot nu toe hebben wij een trein van piepschuim met aan de onderkant magneten en we hebben een baan met ook magneten erop. De trein blijft nu zweven op de baan. Voor de voortstuwing wilden wij elektromagnetische spoelen gebruiken. Zo’n spoel zou eerst de trein aantrekken, vervolgens draaien wij de stroomrichting om in de spoel waardoor hij de trein zal afstoten. Zo zal met meerdere spoelen de trein in stapjes vooruit gaan. Een ander idee is om maar één spoel te gebruiken en deze op de magneettrein de bevestigen, en dan op de zijkant van de baan permanente magneten te plakken, waardoor de trein ook in stapjes vooruit zal gaan. Maar we hebben geen van deze manieren nog uitgewerkt. We weten nog niet zeker of deze manieren ook echt in de praktijk gaan werken, we gebruiken als spanningsbron een batterij, maar we denken eraan om een stroomkast te gebruiken omdat anders de spoel te zwak wordt. Om de stroomrichting om te draaien hebben wij een soort schakeling bedacht. Onze vraag is of er iemand ons kan helpen of tips geven met het uitwerken van onze ideeën over de voortstuwing, hoe we dit dus het beste moeten bouwen en of we misschien materialen bij TU kunnen gebruiken. Of misschien is er iemand die een veel betere manier weet om een model zweeftrein voort te stuwen op kleine schaal en goedkoop.Alvast bedankt,
Joris Lieftinck en Arne Boenders -
Hoi Joris en Arne,
Het klinkt alsof jullie al best een eind op weg zijn. In de praktijk zijn er verschillende manieren om een trein te laten zweven. Jullie gebruiken een manier die niet heel gangbaar is, met zowel permanente magneten op de baan als op de trein. Meestal worden er elektromagneten gebruikt om de trein te stabiliseren. Zie bijvoorbeeld de elektromagnetische ophanging en de elektrodynamische ophanging.
Wat betreft de voortstuwing: hier heb je altijd elektromagneten voor nodig, en volgens mij altijd minsten 2! Het lastige is dat je het schakelen van de elektromagneten moet afstemmen op de snelheid van de trein. Is jullie schakeling daartoe in staat? Hier kun je meer info vinden over de magnetische lineaire motor.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Groeten,
Matthijs -
Hallo Matthijs,
Bedankt voor je reactie, we hebben er zeker wat aan.
Wij waren in de eerste plaats van plan om de stroomrichting handmatig te veranderen met onze schakeling, als dat ons lukt, kijken we of het ook automatisch lukt met afstemmen op de snelheid van de trein.We hebben nog een vraag. Als we dus meerdere elektromagneten nodig hebben (minstens 2), waar moeten we die dan plaatsen? Op de trein en op de baan of alleen maar op de baan? Of nog anders?
Met vriendelijke groet,
Joris en Arne -
Hoi Joris en Arne,
Als je naar de laatste link kijkt die ik jullie stuurde (die over de lineaire motor), kun je een voorbeeld zien van hoe je de spoelen zou moeten plaatsen. Beide gaan op de trein. Let er op dat ze uit fase moeten zijn met de magneten op de baan.
Als je zoekt op "DIY Maglev" kun je ook nog een aantal filmpjes vinden van zelfgemaakte zweeftreinen.
Laat het weten als jullie nog meer vragen hebben.
Groeten,
Matthijs