PWS dynamo's
-
Hallo,
Wij zijn Boyd en Sabine en dit jaar zitten wij in 6VWO. We doen ons profielwerkstuk over fietsdynamo's, maar er was een stukje waar we vastliepen. We proberen te verklaren waarom een HR dynamo een hoger rendement heeft dan een conventionele dynamo en hier hebben wij ook wel een theorie voor:
Wij hebben het vermoeden dat bij een multipolaire magneet met 4 noord- en 4 zuidpolen, de polen zelf het sterkst zijn, en de ruimte daartussen geleidelijk steeds minder sterk en vervolgens geleidelijk ook weer sterker tot aan de volgende pool.
Hieruit hebben wij ook het vermoeden ontwikkeld waarom een HR-dynamo een hoger rendement heeft.
Omdat bij een conventionele dynamo de magneet in de spoel draait, zitten deze polen dicht op elkaar en is het verschil in veldsterkte klein. Bij een HR-dynamo echter, draait de magneet buiten de spoel en is de afstand tussen de polen dus ook groter. Wij denken dat hierdoor het verschil in sterkte groter is, waardoor de flux sterker verandert en er dus een grotere inductiespanning wordt opgewekt.We weten echter niet of het klopt, hier is namelijk nauwelijks iets over te vinden. We hopen dat iemand wel weet of dit zo is, en als dit niet zo is, wat dan wel een verklaring voor het hogere rendement is?
Groeten,
Boyd en Sabine -
Hallo Matthijs,
Dat is inderdaad wat we bedoelen! We hebben inderdaad al veel theorie over de magnetische inductie gezien en we gaan ook een aantal tests uitvoeren.
Dat de geometrie van een HR dynamo voor minder verlies zou kunnen zorgen, hadden we nog niet bedacht. We zullen hier zeker naar kijken. We kunnen hier zeker wel iets mee!Groeten,
Boyd en Sabine -
Hoi Boyd en Sabine,
Ik heb even moeten zoeken om te vinden wat jullie precies met een HR dynamo bedoelen. Klopt het dat jullie met "conventionele" dynamo een dynamo bedoelen waarbij de magneet binnen de spoel zit, en met HR dynamo een dynamo met de magneet buiten de spoel? Zoals dit?
Om er achter te komen waarom een HR dynamo beter is, moet je de theorie van magnetische inductie induiken. Het opgewekte vermogen is afhankelijk van een hoop factoren, zoals: sterkte van de magneet, snelheid waarmee de flux veranderd, aantal windingen van de spoel etc... Je zou de conventionele dynamo op al deze punten moeten vergelijken met de HR dynamo. Natuurlijk zou je een paar tests uit kunnen voeren om te testen of je hypothese klopt.
Het kan ook dat de geometrie van de HR dynamo zorgt voor minder magnetische verliezen (en dus een hogere flux). Dit is erg lastig te achterhalen, maar misschien kan je een slimme meting bedenken om dit te testen.
Ik hoop dat dit helpt.
Groeten,
Matthijs