profielwerkstuk kwantum levitatie proef
-
Beste L.S,
Wij zitten in 6VWO van het Kennemer Lyceum in Overveen. Wij doen ons profielwerkstuk over kwantum levitatie. Wij willen graag een proef doen in Delft om onze vragen te helpen beantwoorden en inzicht te krijgen in het effect van kwantum levitatie. Wij willen graag deze vragen uiteindelijk kunnen beantwoorden:
Hoofdvraag: Welke rol kan kwantum levitatie spelen in het transport in de toekomst?
Deelvragen:
• Wat is kwantum levitatie en hoe gaat het in zijn werk?
• In hoeverre kan kwantum levitatie worden gebruikt voor beweging en draagkracht?
• Welke toepassingen zijn er met kwantum levitatie mogelijk in de praktijk?
• Is kwantum levitatie op grote schaal in het transport haalbaar?Wij willen het effect bekijken door middel van een eigen baan van magneten te construeren. De bedoeling is om de supergeleider erboven te laten zweven. Is er een supergeleider beschikbaar op de TU Delft of moeten wij deze zelf meenemen, welke supergeleider zou u aanraden voor deze proef? is het ook mogelijk dat de TU ons begeleidt met het gebruik van de vloeibare stikstof in onze proef?
Is er iemand op de TU Delft die ons zou willen helpen met deze proef?
Met vriendelijke groeten,
Fleur Willems en Bes Bovelander
-
Hi Fleur en Bes,
Wij beschikken over een een kleine ronde magneetbaan. De supergeleider die ik altijd gebruikte doet het niet meer zo goed, dus heb ik vandaag toevallig een nieuwe besteld. Wanneer we deze precies binnen hebben vind ik lastig te zeggen. Vloeibare stikstof kan ik makkelijk aankomen. Kortom alle benodigdheden zijn er, althans, op de supergeleider moeten we nog even wachten. Ik kan waarschijnlijk wel een uurtje vrijmaken om jullie te begeleiden.
Wat zouden jullie precies allemaal willen testen?Groet,
Caspar Boers
-
Hallo Caspar,
Wat fijn dat u ons wilt helpen! Wij willen graag de beweging, de snelheid en de draagkracht van de supergeleider testen. Zijn er dingen die wij zelf nog mee moeten nemen voor het uitvoeren van de proef? Als u weet wanneer de supergeleider binnen is, dan zouden wij graag een afspraak willen maken.
Groet,
Fleur en Bes -
Hallo Caspar,
Als de supergeleider binnen is zouden wij graag zo snel als mogelijk langs komen.
De draagkracht willen we bepalen door de sterkte/draagkracht van de magneten en de draagkracht van het supergeleidend materiaal te meten. Is het mogelijk om de draagkracht van het supergeleidend materiaal te meten door middel van gewichtjes? De beweging willen we meten door twee typen supergeleiders te gebruiken in de proef, namelijk een type 1 en type 2. Zijn deze twee type supergeleiders aanwezig?
Alvast Dank!Groet,
Fleur Willems en Bes Bovelander
-
Jullie weten wat er tot jullie beschikking is hier (supergeleider, magneetbaan, vloeibare stikstof), dus trek daaruit zelf de conclusie of er dan nog dingen zijn die jullie zelf moeten meenemen. Wel is het belangrijk dat jullie een duidelijk en goed uitgewerkt meetplan hebben. Bij het testen van de draagkracht kan ik me iets voorstellen, maar wat bedoelen jullie bijvoorbeeld precies met het testen van de snelheid en beweging?
Groet,
Caspar Boers
-
Hi Fleur en Bes,
Jullie kunnen je het beste inschrijven voor de PWS-middag op 26 november. Er zal dan ook een ander groepje met supergeleiding bezig zijn en jullie zouden elkaar mogelijk kunnen helpen en/of ideeën uitwisselen. De draagkracht zou je kunnen meten met gewichtjes. Ik heb niet per se hele kleine gewichtjes tot mijn beschikking in de werkplaats, dus jullie zouden er goed aan doen door deze zelf mee te nemen.
Een type 1 supergeleider kan ik waarschijnlijk wel aan komen, maar wat willen jullie ermee doen?
Bij de meeste proeven met supergeleiding wordt vloeibaar stikstof gebruikt om mee te koelen. De kritische temperatuur van type-1 supergeleiders is hier te laag voor. Je zou dan bijvoorbeeld met helium moeten koelen, maar dat is allemaal een stuk ingewikkelder en vooral duurder.
Type-2 supergeleider is aanwezigGroet,
Caspar Boers