Diamagneet laten zweven
-
Beste heer/mevrouw,
wij hebben met hulp nodig met ons profielwerkstuk. wij willen voor ons profielwerkstuk een opstelling bouwen waarbij pyrolytisch grafiet boven een elektromagnetisch veld zweeft.
onze vraag aan jullie is:
Hoe zouden wij een goed werkende opstelling kunnen maken?
En hoe kunnen wij het best aan pyrolytisch grafiet komen?Als jullie ons daar mee zouden kunnen helpen zouden wij dat erg op prijs stellen.
Met vriendelijke groet,
Besi Sejdijaj, Nico Jansen en Djeno Bos
-
Ha jongens,
De opstelling is gelukkig niet heel ingewikkeld. Je moet alleen beschikken over goede magneten en een klein stukje pyrolytisch grafiet. Op deze site leggen ze het uitgebreid uit en verkopen ze zelfs het pyrolytisch grafiet.
Ik heb zelf nog nooit iets bij deze site gekocht dus ik zou niets durven zeggen over de kwaliteit of de betrouwbaarheid. Het materiaal schijnt niet goedkoop te zijn, maar helaas weet ik ook geen andere manier om het te verkrijgen dan gewoon blijven zoeken op internet.
Wel zag ik het in het volgende filmpje dat het er ook al leuke effecten te zien zijn met het grafiet uit een potloodpen (hoe dunner het grafiet staafje hoe beter het werkt).
Is hiermee jullie vraag beantwoord?
Groet,
Caspar Boers
-
Beste Caspar Boers,
Heel erg bedankt voor je reactie.
Wat het pyrolytisch grafiet betreft, die hebben we al bestelt en is geen probleem.
Waar wij nog mee zitten is de opstelling. In het filmpje dat jij ons gestuurd hebt wordt gebruik gemaakt van permanente magneten, maar het doel van ons profielwerkstuk is eigenlijk om dit voor elkaar te krijgen met elektromagneten. Wij zouden graag willen weten of wij hetzelfde kunnen bereiken met elektromagneten en of wij dan eenzelfde soort opstelling zouden kunnen gebruiken als in het filmpje.
Ook zouden wij graag willen weten of er formules zijn waarmee wij zouden kunnen berekenen hoeveel stroom en windingen en dergelijke wij nodig zouden hebben voor onze spoelen.Met vriendelijke groet,
Nico Jansen, Besi Sejdijaj en Djeno Bos
-
OK mooi! Hoe zijn jullie aan het pyrolytisch grafiet gekomen?
Jullie willen dus gebruik maken van elektromagneten. Ik ken de proef eigenlijk alleen met permanente magneten, dus dat zal voor mij ook even uitzoeken zijn. Het lijkt me dat het op hetzelfde principe berust, dus dat je een soortgelijke opstelling kunt gebruiken.
Waarom willen jullie het met elektromagneten doen?
Dit onzerzoek lijkt - als ik het goed begrepen heb - wel een beetje op wat jullie willen doen. Misschien hebben jullie hier iets aan.
Groet,
Caspar Boers
-
Beste Caspar,
erg bedankt voor je hulp tot nu toe. Een schema van onze opstelling is hier te zien: https://www.dropbox.com/s/eu4e1r0v5k6mt4g/opstelling PWS Electromagnatic levitation.tif?dl=0
dit is wat wij willen proberen te bereiken.Wij hebben nog een vraagje over het berekenen van de kracht van het magneetveld. We hebben in een andere post op dit forum iets gelezen over de gradiënt van B. dat lazen wij in deze link: http://www.ru.nl/hfml/research/levitation/diamagnetic/
Wat wij ons afvragen is hoe wij deze gradiënt zouden kunnen gebruiken om de kracht die onze spoelen moet leveren te berekenen.Met vriendelijke groet,
Besi Nico en Djeno
-
Ha jongens,
Jullie bedoelen dit stuk tekst van de website van de Radboud Universiteit:
[i]"**Therefore, the vertical field gradient ∇B^2 required for levitation has to be larger than 2µ0ρg/χ. **"[/i]Staat daaronder niet het antwoord op jullie vraag?
[i]"Taking l = 10cm as a typical size of high-field magnets and ∇B^2 ~ B^2/l as an estimate, we find that fields of the order of 1 and 10T are sufficient to cause levitation of para- and diamagnetics."[/i]
Dus ongeveer 10 Tesla volgt uit deze berekening.
Of bedoelen jullie iets anders?
Groet,
Caspar Boers