Windtunnel downforce F1 auto



  • Hallo,

    Wij zijn op dit moment bezig om te onderzoeken of een F1 auto op zijn kop kan rijden. Dit willen wij testen in een windtunnel die wij nu proberen te maken. Dit doen wij door middel van een bladblazer en een windmeter. Het bouwen gaat voortvarend alleen ons probleem is nu hoe we de bladblazer goed aansluiten op onze (vierkante) windtunnel, en er tegelijk voor zorgen dat de luchtstroom recht is.

    Groet,
    Teun, Kamiel en Vincent


  • PWS TU Delft Team

    Beste Teun, Kamiel en Vincent, @teundemast

    Wat cool dat jullie een eigen windtunnel bouwen! Heel gaaf! Ik denk dat je het beste tussen de vierkante testsectie en ronde bladblazer een funnel kan plaatsten. Een voorbeeldje hiervan kan je vinden in de bouwhandleiding voor een vleugelprofiel voor de vleugelworkshop op deze site. Als dit niet duidelijk is laat het weten dan kan ik er nog een paar andere fotootjes van maken!

    Groetjes,

    Juul



  • Beste Juul,

    Bedankt voor je reactie! Wij konden de bouwhandleiding wel vinden denken we, maar we zagen niks over een funnel. Zou je misschien een paar foto's kunnen sturen? Zou ons erg helpen. Daarnaast vroegen we ons af van welk materiaal we deze funnel kunnen maken. Karton?

    Groetjes,
    Kamiel Vincent en Teun


  • PWS TU Delft Team

    Beste Kamiel, Vincent en Teun, @teundemast
    In verband met de tentamens in Delft heb ik nog geen foto voor jullie kunnen maken, maar op deze site kun je een korte uitleg vinden van de onderdelen van een relatief simpele windtunnel. Slide "18" laat een soort trechtervormige buis zien; de "first diffuser". Zoiets dergelijks zouden jullie kunnen maken om de testsectie met de bladblazer te verbinden.
    Het is prima om dit inderdaad van karton te maken!

    Groetjes,

    Juul



  • Beste Juul,
    Onze windtunnel is af en werkt grotendeels zoals we willen alleen er is een probleem dat we niet kunnen oplossen: de weegschaal geeft een negatieve waarde aan als er lucht gaat stromen. Wij denken dat dit komt door een verschil in luchtdruk. Wij vroegen ons af of dit probleem zich ook voordoet in de windtunnel op de TU en of we de tunnel dan moeten eiken op een basiswaarde. Zo niet vroegen we ons af of jij nog tips hebt om dit probleem op te lossen?

    Groet,

    Teun


  • PWS TU Delft Team

    Beste Teun, @teundemast

    Mijn excuses voor het late antwoord. Om de oorzaak van jullie probleem te kunnen verklaren heb ik iets meer informatie nodig over jullie opzet.
    Sowieso is het volgende belangrijk om te weten: Is de weegschaal buiten de windstroom geplaatst? Anders kan je de weegschaal wel ijken, maar zal deze opnieuw moeten worden geijkt als je de bladblazer harder zet.
    Zou het kunnen dat de weegschaal op een manier lift genereerd?
    Het zou inderdaad kunnen dat er een bovendruk rondom de windtunnel heerst ten opzicht van de ruimte om de weegschaal heen. Om dit te kunnen bepalen heb ik dus iets meer info over jullie opzet nodig.

    groetjes,

    Juul


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.