Corrosie in zwembaden
-
Wij doen ons profielwerkstuk over de door omstandigheden bevorderende corrosie in zwembaden. De hoofdvraag die wij daarbij bedacht hadden is: ‘Zijn er goedkopere, scheikundig realiseerbare alternatieven om het probleem van corrosie in zwembaden op te lossen?’ Onze vraag is of deze hoofdvraag goed genoeg is. En zo niet, weet u dat misschien een andere richting die we met dit onderwerp op kunnen gaan? Bovendien vinden wij het erg lastig om een praktisch deel te bedenken bij dit onderwerp.
-
Ik kan even aangeven wat ik denk als ik jullie hoofdvraag zie en dat kan jullie dan hopelijk helpen in een goede richting of bevestiging geven dat de vraag goed is. Één tip die ik alvast wil geven is het niet gebruiken van een werkwoord in je hoofdvraag. Doordat jullie nu met Zijn beginnen maak je er een vraag van waar je 'Ja' of 'Nee' op kunt antwoorden. Het is aan te raden op een open vraag ervan te maken met behulp van vraagwoorden.
Mijn intrepetatie/feedback. Kijk er goed naar, want notatie is belangrijk om een verkeerde interpretatie te voorkomen:
- goedkopere alternatieven: Hieruit haal ik dat het grootste probleem met de huidige oplossing, tegen corrosie in zwembaden, is dat het te duur is?
- scheikundig realiseerbaar: Hierbij neem ik aan dat jullie dan niet mechanische oplossingen kijken, omdat dit waarschijnlijk eerder onder onderhoud (kost tijd, geld, mankracht) aan het zwembad rekenen.
Scheikundige realisatie niet echt veel gebruikt, maar chemische oplossing is net een mooiere verwording. (klein dingetje waar je naar kunt kijken). - Houdt er rekening mee dat de volgorde van woorden verschil kan maken:
goedkopere scheikundig alternatief: er is een scheikundige oplossing maar die is duur.
scheikundig alternatief goedkoper dan de huidige oplossing er is een oplossing maar die is duur. - als jullie het hebben over een alternatief voor het probleem van corrosie is het niet helemaal duidelijk of jullie willen kijken naar corrosie voorkomen en 'wegwerken' als er corrosie is bij het zwembad.
Zouden jullie misschien nog een keer een of meerdere optie(s) voor een hoofdvraag kunnen geven en dan kan ik daar weer naar kijken.
Groetjes,
Sanne -
Hartstikke bedankt! Dit is erg nuttig. Ik zal met mijn partner even tot een andere hoofdvraag proberen te komen.